Opslaan

Trekkers

Demopark 2025: Xeevo wil wereld van elektrische trekkers veroveren

Het is op Demopark 2025 het Europese debuut voor de elektrische trekker van het Chinese Xeevo. Na drie jaar testen durft CEO Yongjun Chen het aan om de trekker in Europa officieel te introduceren. Dat doet hij op de beurs in Eisenach. “We willen over een paar jaar de grootste zijn”, aldus Chen.

Het is op Demopark 2025 het Europese debuut voor de elektrische trekker van het Chinese Xeevo. Na drie jaar testen durft CEO Yongjun Chen het aan om de trekker in Europa officieel te introduceren. Dat doet hij op de beurs in Eisenach. “We willen over een paar jaar de grootste zijn”, aldus Chen.

“De grootste op de markt voor elektrische trekkers”, vervolgt Chen. “Met 20 medewerkers zijn we begin dit jaar begonnen aan de productie van een 0-serie. En de eerste trekker uit die 0-serie laten we hier op de stand van Ilafa zien.” Ilafa uit het Zuid-Duitse Radolfzell importeert ook de trekkers van Solis en is sinds kort importeur van Xeevo.

Yongjun Chen

“We zijn begonnen met de productie van een 0-serie. Langzaam gaan we de Xeevo in Europa introduceren.”

DC-aansluiting

Het opladen van de elektrische trekker gebeurt via een DC-aansluiting. Volgens de fabrikant is de accu in iets meer dan een uur volledig opgeladen.

Wit dashboard

In de cabine valt het witte dashboard op. De fabrikant wil met de kleur wit een frisse blik creëren.

De Xeevo E904i, zoals de trekker voluit heet, heeft twee elektromotoren met een vermogen van 66 kW. De ene wordt gebruikt voor het rijden en sturen, de ander drijft de hydrauliek en de aftakas aan. Maximaal kan er 90 kW (122 pk) geleverd worden. Dat vermogen is gedurende 30 seconden beschikbaar. De versnellingsbak is mechanisch en heeft vier versnellingen. Maximaal kan er 30 kilometer per uur gereden worden. De Xeevo wordt geleverd met een 540/1.000 toeren aftakas. De hydrauliekpomp levert 40 liter per minuut. De trekker heeft een eigengewicht van 4.000 kg. Op een volle acculading zou er 6 uur gewerkt kunnen worden. Opladen duurt volgens Chen net iets meer dan een uur.

Geen armleuning

De bedieningselementen aan de rechterzijde behoeven weinig training. Het ontbreken van een armleuning komt het zitcomfort niet ten goede.

Kleuren

De groene kleur staat symbool voor elektrisch rijden. De blauwe elementen staan voor de lucht. Wit betekent zuivere lucht. En rood is in China de kleur voor geluk en voorspoed.

Speciaal voor de beurs heeft Chen op de trekker een prijskaartje van 118.167 euro (excl. btw) geplakt. Voor de Nederlandse markt is de fabrikant nog op zoek naar een importeur.

De naam Xeevo

De X in Xeevo staat – aldus Chen – voor alle toepassingen waarvoor de trekker gebruikt kan worden. De eerste E benadrukt de elektrische aandrijving. En Evo staat voor evolution.