John Deere heeft een zware dieselmotor met generator gemaakt die elektrisch een transmissie aandrijft. Dit bespaart zo’n 15-25 procent brandstof.
De hybride aandrijftechniek introduceerde John Deere al in 2005 op een kooimaaier. Hierbij drijft een kleine dieselmotor een generator aan die elektriciteit levert aan elektromotoren op de maaikooien. Een voordeel is dat de motor op laag toerental kan draaien wat brandstof bespaart. Een zware hybride versie heeft de fabrikant in Amerika ontwikkeld voor grondverzetmachines. John Deere liet de motor echter zien op de bosbouwtentoonstelling Elmia Wood in Zweden. Doordat de getoonde versie via een generator een transmissie aandrijft, kan deze ook in de huidige bosbouwmachines van 115 tot 190 pk, laat John Deere weten. En waarom zouden ze dan ook niet in landbouwtrekkers kunnen….
Geen besluit
Maar er is nog geen besluit genomen wanneer de hybride techniek wordt geïntroduceerd. Gewerkt wordt aan een betere versie met elektromotoren in de wielen in plaats van dat elektrisch een transmissie wordt aangedreven. Deze is mechanisch veel eenvoudiger. Een hybride bosbouwmachine met elektromotoren in de wielen heeft Volvo al met de El-Forest forwarder. John Deere wacht met introductie van de hybride techniek op zware machines totdat er ook daadwerkelijk vraag naar is. Reden van de ontwikkeling is volgens de fabrikant de stijgende energiekosten en strenger wordende emissienormen.

Gerelateerde artikelen