Bij het rijden en sturen merk je haast niets van de speciale stuurversie. Het rijdt net zo stabiel, of onstabiel als je het niet gewend bent, als met een gewone knik. Dat kan ook haast niet anders want de fuseebesturing is direct mechanisch verbonden met een stang aan het knikstuur. Bij het draaien van het stuur wordt dus eerst het centrale knikpunt hydraulisch aangestuurd en in zijn kielzog worden de voorwielen mechanisch meegedraaid door een stuurstang. Het draaien gaat kort, met een buitenste draaistraal van 230 cm is dit de kortste in zijn segment. Het kan echter nog korter wanneer je aan een kant meeremt, dan draait de trekker nog 10 centimeter scherper door de bocht. Zonder Dualsteer haalt een Volcan knik een draaistraal van 268 cm.

De Volcan bestaat uit drie typen met een viercilinder VM Daimler Benz turbo dieselmotor van 47, 61,5 en 67,5 kW (64, 84 en 92 pk). Alle zijn verkrijgbaar met omkeerinrichting, knikstuur en gewoon fuseestuur. Er is alleen een 16/16 bak leverbaar. Wel is er keuze bij de aftakas. Standaard is een 540/750, optioneel is een 540/1000 toeren aftakas.

Gerelateerde artikelen