De maaizuigcombinatie lijkt op een vrachtwagen is een speciale versie van de Hovertrack van Veldhuizen Wagenbouw. De basis is een 30 tons Iveco Trakker vrachtwagen. Hierop zit een nieuwe New Holland cabine, Bos maaiarm en een Schuitemaker silagebak van 30 kuub. De nieuwe gigant is compact, werkt gemakkelijk, heeft capaciteit, is smal en snel, laat Jos Scholman weten.

  • Zelfrijdende bermmaaier met 30 kuub bak
  • 8,5 meter maaiarm op neus
  • Hydraulische aangedreven voorwielen

Speciaal is de maaiarmconstructie van Bos Bolsward. Voorop de mooie blauwe neus zit een aanbouwdeel met een vooras, opbouw met draaikrans, side-shift en een 8,5 meter driedelige giek. Deze vooras is hydraulisch aangedreven en trekt de hele combinatie als hij op de grond staat. Dit kan tot 50 km/h. De mechanische transmissie van de Hovertrack staat dan in neutraal.
De hydraulische wielen sturen mee met de voorwielen van de Hovertrack. Het aanbouwdeel kan voor transport omhoog en is geveerd met luchtbalgen. Dan schakelt automatisch de mechanische transmissie van de Hovertrack in werking waardoor je 80 km/h kunt rijden.
De combinatie is wel zwaar geworden. De Hovertrack zelf weegt 12 ton, met de arm en container erop is het bijna 20 ton. Het brandstofverbruik is laag omdat de Hovertrack tijdens maaien maar 1.600 motortoeren maakt en bij transport 1.200 toeren bij 80 km/h.

Gerelateerde artikelen