Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) heeft een volledige elektrische chassistruck gemaakt. Basis van deze Canter E-Cell conceptauto is de 3.5 ton Fuso Canter 3S13.
Bij de Canter E-Cell is de dieselmotor vervangen door een elektromoto die een piek kan leveren van 70 kW en een koppel van 300 Nm. Met volle accu kan de bedrijfswagen 120 kilometer rijden met een topsnelheid van 80 km/h. Het opladen van het 40 kWh accupakket duurt 6 uur met 380 volt krachtstroom.
MFTBC, onderdeel van Daimler, ziet de Canter E-CELL als een logische stap vooruit op de Mitsubishi Fuso Canter Eco Hybrid met diesel-elektrische aandrijving. De Hybrid-versie, waarvan er al 1.000 rondrijden, geeft een brandstofbesparing van 15 procent in vergelijking met andere diesel trucks. De 2 tons Canter Hybrid verbruikt slechts 8,6 liter op 100 kilometer. De E-Cell is overigens nog een concept, mogelijk dat Daimler er volgend jaar mee gaat testen

Gerelateerde artikelen