Van Werven uit Oldebroek heeft een Mercedes-Benz Actros 2544 VLA vrachtwagen met draadloze afstandsbediening. Deze is speciaal opgebouwd en samengesteld voor chauffeur Henk van der Scheer.
Met de afstandsbediening kan Henk de vrachtwagen vanaf de achterzijde van de trailer en rondom bedienen. De auto is dan zowel voor- als achteruit te bewegen en is zelfs stuurbaar. Voor Henk is dit ideaal aangezien zijn onderbeen is geamputeerd, vanwege een kwaadaardige tumor. Met de afstandsbediening scheelt dit heel veel in- en uitstappen. De vrachtwagen is bestemd voor het vervoer van rijplaten met een rijplatentrailer en het vervoer van bouwgrondstoffen met een kippertrailer.
Meer snufjes
De vrachtwagen met 440 pk V6 motor heeft een Voith retarder. Dit is een hydraulisch remsysteem waardoor circa 40% remvoeringen worden bespaard gedurende de levensduur van de vrachtwagen. Ook zit er Fleetboard op dat alles meet waaronder brandstofverbruik en remslijtage. Dit is via internet te zien. Met een draadloos camerasysteem is te zien wat er aan de achterzijde van de vrachtwagen gebeurd. De dieselolie en hydrauliekolie zijn geïntegreerd in één combitank. Verder zit er een liftbare en gestuurde voorloopas op om de aslasten te verdelen. De last is per as af te lezen zowel vanaf het dashboard als aan de buitenzijde van het voertuig.

Gerelateerde artikelen