Opslaan

Maaien

Ferris zeroturnmaaiers fris en geveerd van de tekentafel

Ferris, in Nederland geïmporteerd door Van der Haeghe in Geldermalsen, heeft een aantal Zeroturnmaaiers opnieuw ontworpen en van de nodige updates voorzien. Een van de updates behelst de vernieuwde vering waarmee het maaidek, ook op oneffen terrein, constant op dezelfde hoogte wordt gehouden.

Ferris, in Nederland geïmporteerd door Van der Haeghe in Geldermalsen, heeft een aantal zeroturnmaaiers opnieuw ontworpen en van de nodige updates voorzien. Een van de updates behelst de vernieuwde vering waarmee het maaidek, ook op oneffen terrein, constant op dezelfde hoogte wordt gehouden.

Maaiers met vering, het is niet nieuw voor Ferris. In 1998 introduceerde de fabrikant al de IS-vering met een enkele draagarm. Door die vering bewoog het maaidek in een radius-beweging. Nu komt de fabrikant met het ForeFront onafhankelijke veersysteem. De nieuwe vering-techniek maakt gebruik van twee draagarmen die ervoor zorgen dat de voorwielen rechtlijnig op en neer bewegen. Daarmee beweegt het maaidek synchroon aan de voorwielen en blijft het maaibeeld constant.

ISX 3300 met Vanguard motor

Een van de nieuwe maaiers die Ferris presenteert voor het seizoen 2021 is de ISX 3300. De maaier vervangt de IS3200Z. De machine is voorzien van de nieuwe ForeFront vering en haalt een vermogen van 37 pk uit een Vanguard motor. De maaier kan geleverd worden met een zogeheten Triple maaidek met een breedte van 155 cm of 183 cm. Naast de ForeFront-vering heeft de ISX 3300 ook geveerde achterwielophanging.

De ISX 3300 is ook voorzien van OilGuard. Dat betekent dat de vijf liter motorolie in een externe tank zit en minder gevoelig is voor de warmte van de motor. De fabrikant claimt dat het olieverversingsinterval met OilGuard van 100 naar 500 uur kan gaan. Het oliefilter wisselen kan snel en zonder te morsen, omdat het bovenop de tank gepositioneerd is.

Ferris, onderdeel van moederbedrijf Briggs & Stratton, presenteert naast de nieuwe ISX 3300 ook de nieuwe ISX 800 en de nieuwe ISX 2200. De drie maaiers hebben allemaal de nieuwe vering. De motoren in de 2200 en de 3300 hebben Electronic Fuel Injection wat betekent dat de brandstof onder druk wordt ingespoten. Dat zorgt voor een betere verbranding en daarmee voor een lager brandstofverbruik.