Favoriet

Algemeen

MF komt met nieuwe 3-serie

Trekkerfabrikant Massey Ferguson heeft in de Franse stad Orange een nieuwe 3 Speciality-serie geïntroduceerd. Belangrijkste wijziging is een nieuwe transmissie en een nieuwe Stage-5 motor.

Trekkerfabrikant Massey Ferguson heeft in de Franse stad Orange een nieuwe 3 Speciality-serie geïntroduceerd. Belangrijkste wijziging is een nieuwe transmissie en een nieuwe Stage-5 motor.

De Speciality 3-serie bestaat in de basis uit vijf modellen met vermogens van 55 tot 88 kW (75 tot 120 pk). Alle modellen zijn leverbaar in zes verschillende carrosserievarianten waarbij het onderscheid vooral zit in de breedte van de trekker en cabine. De voorassen komen van Carraro.

  • MF 3VI: Wijngaard; voor in smalle wijngaarden. Vanaf 1,00m breed en standaard met cabine;
  • MF 3SP: Specialized; voor meer open wijngaarden. Heeft een breder chassis en een ruimere cabine. Vanaf 1,25m breed;
  • MF 3FR: Fruit; voor grote wijngaarden en fruitboomgaarden. Een grotere trekker met bredere vooras. Vanaf 1,45m breed en leverbaar met een platfrom of cabine;
  • MF 3WF: Wide Fruit; breder en stabieler voor gebruik in boomgaarden, wijngaarden op hellingen en in de veehouderij. Vanaf 1,70m breed en leverbaar met een platform en cabine;
  • MF 3GE: Ground Effect; en laag model voor gebruik in overdekte wijngaarden. Heeft een bredere vooras voor meer stabiliteit. Vanaf 1,40m breed en standaard met een platform.
  • MF 3AL: Alpine; trekker met iets traditionelere afmetingen maar wel een laag zwaartepunt. Inzetbaar op hellingen en in de veehouderij.

Bij de 3GE- en 3AL-serie is het topmodel 77 kW (105 pk) en bestaat de serie uit vier modellen.

MF 3AL.105 is een brede uitvoering met laag zwaartepunt. De onafhankelijk geveerde vooras is van Carraro.

MF 3SP.115, het topmodel van de SP-serie.

Wijzigingen boven 55 kW

De modellen met de 55 kW (75 pk) krachtbron verschillen weinig met voorganger 3700-serie. De modellen vanaf 62 kW (85 pk) hebben grotere wijzigingen ondergaan. De nieuwe 3,6 liter viercilindermotor komt van FPT en voldoet aan Stage 5. Die norm haalt de trekker dankzij een SCR-systeem en een dieseloxidatiekatalysator (DOC). De brandstoftank zit niet meer in de neus maar onder de cabine en is 75 liter groot, met een optie van 100 liter.

Cabine

De cabine heeft nu geen transmissietunnel meer maar een nagenoeg vlakke vloer. De cabine is hoger gemonteerd waardoor het zicht beter moet zijn. De trekkers zijn niet hoger dan voorheen en door wat klimaatregeling-zaken te verplaatsen heeft het ook geen invloed op de hoofdruimte. Het dashboard is nieuw en tussen de analoge tellers voor motortoeren, temperatuur en brandstof prijkt een digitaal schermpje. Optioneel is een Cat 4 cabinefilter met overdruk leverbaar.
Er zijn twee cabinevarianten leverbaar: de Essential en Efficiënt. De Efficiënt is de meest luxe uitvoering met veel elektrische ventielen, een kruishendel et cetera.

De Efficiënt-uitvoering is het meest uitgebreid en heeft een multifunctionele joystick voor hydrauliek- en transmissiefuncties.

Transmissie

De transmissie met drie groepen krijgt in de modellen boven 55 kW (75 pk) een versnelling meer – vijf in plaats van vier. Standaard hebben de trekkers een versnellingsbak met in totaal 15 versnellingen voor- en achteruit met een mechanische omkeer. Een optionele mechanische splitter kan dat aantal verdubbelen tot 30V/30A. De meest luxe transmissie is een 30V/15A Speedshift met een hi-lo, ontkoppelingsknop en elektro-hydraulische omkeerschakeling.

De trekkers zijn leverbaar vanaf oktober 2022.