Mijn vader zei vroeger altijd: ‘je moet slim lui zijn’. Maar als eigenaar van een tuin- en parkmachinedealer wordt het steeds lastiger om dit motto na te leven. Er komen namelijk steeds meer uitdagingen: stijgende loonkosten, een tekort aan technisch personeel, vergrijzing, gebrek aan bedrijfsopvolging, schaalvergroting en toenemende concurrentie van nieuwe fabrikanten en bouwmarkten. Niet…
Door al deze uitdagingen vraag ik mij steeds vaker af hoe mijn toekomst als ondernemer eruitziet. Waar staat mijn bedrijf over vijf of tien jaar? De mechanisatiesector zit namelijk in een giftige spagaat. Fabrikanten willen en eisen steeds meer van hun dealers, terwijl klanten voor een lager bedrag steeds dichter bij de bron machines en imitatie-slijtdelen gaan kopen. Hoe kunnen wij als machinedealers dan ons hoofd boven water houden?
Inmiddels ben ik er wel achter dat de oplossing niet in schaalvergroting zit. Ook al gaat een machinedealer landelijk opereren, dan biedt dat weinig soelaas. Nederland en de Benelux stellen qua markt en aantallen nu eenmaal relatief weinig voor. Volgens mij kun je als dealer juist het verschil maken door op lokaal niveau actief en betrokken te zijn en te werken aan je eigen merk. De dealer op de hoek van de straat weet immers hoe de hazen lopen. Hij voelt zich verbonden met de omgeving, kent zijn klanten en weet welke problemen en uitdagingen er spelen. Hierbij is zowel de ondernemer als de klant erbij gebaat om het werkgebied goed en voor een nette marge te bedienen. Vooral dat laatste is lastig. Want in een wereld waarin alles steeds goedkoper moet, wordt de ondergrens inmiddels bereikt. Dat heeft er al toe geleidt dat afgelopen vijf jaar menig machinedealer noodgedwongen de handdoek in de ring moest gooien. Een kwalijke zaak.
Daarom moeten wij als branche opstaan en onze stem laten horen. De hedendaagse machinedealer is namelijk niet alleen een verkooppunt van machines. De dealer is een servicepartner waar je als klant gehoord wordt, waar je passend advies krijgt en waar je terecht kunt voor onderhoud of reparaties. En juist voor dat laatste zijn monteurs nodig die met hun handen kunnen werken, technisch zijn en oplossingsgericht kunnen denken. Die vakmensen zijn in onze maatschappij uniek geworden. En dat tekort gaan we helaas ook niet gauw oplossen.
Mijn advies: koester als fabrikant of importeur de lokale dealer, maar wees als dealer ook trots op je zaak, het merk die je verkoopt en de rol je die in de regio vervult. En laat je vooral niet gek maken door collega’s en concurrenten die de prijs, de producten en uiteindelijk het rendement kapotmaken. Daarbij doel ik ook onder meer op webshops die een merk of product om zeep helpen en daarmee veel onrust in de markt zaaien. Dat is nergens voor nodig.
Terug naar die uitspraak van mijn vader: ‘je moet slim lui zijn’. Daarmee bedoelde hij dat je beter iets minder druk kunt zijn voor hetzelfde rendement. Richt je als dealer op vakmanschap, service en de kracht van lokaal ondernemerschap. Want uiteindelijk draait het niet om de goedkoopste machine, maar om de zekerheid dat je de klant begrijpt, helpt en problemen écht oplost.
Tekst: Henk Bos – Foto: Frank Rijnsburger
Bos Tuingereedschappen
Henk Bos (49) is eigenaar van Bos Tuingereedschappen in Wassenaar (ZH.). Dit bedrijf richtte hij in 2002 samen met zijn vrouw op en telt inmiddels ongeveer 20 medewerkers. Bos verkoopt machines onder meer de merken Stihl, Toro, Husqvarna en Honda. Naast de tuin- en parkmachinehandel heeft Bos verderop in het dorp ook een las- en metaalwerkplaats waar klein constructiewerk wordt verricht.