Jonas Lindenhoff, eigenaar van het gelijknamige hoveniersbedrijf in Sappemeer (Gr.), heeft in december vorig jaar zijn oude hoogwerker ingeruild voor een nieuwe Avant Leguan 225.
Van het inspuiten van waterstof in een dieselmotor tot het opwekken van elektriciteit met behulp van een brandstofcel – de ontwikkeling van waterstoftechniek gaat steeds verder. En er is nu ook een nieuwe vinding: de Hyro-motor van de Duitse producent EVS Hydrogen.
Een minigraver is gemaakt voor het graafwerk op uiteenlopende ondergronden. Soms vraagt de ondergrond om een ander type rups. Hoe houd je het rijwerk in tiptop conditie en hoe verwissel je een track?
Blad niet wegblazen en afvoeren, maar ter plekke versnipperen en verdelen. Met de werkwijze van de GKB Leaf Reducer komen aannemers tegemoet aan de duurzaamheidsdoelen die overheden stellen. Het versnipperde blad voedt het groen en maakt het minder gevoelig voor droogte. Lawaaiig is de machine wel, net als gevoelig voor verstoppen bij nat blad.
Een accudoorslijper is voor een hovenier vooral interessant als hij daarin dezelfde accu's kan plaatsen als in zijn bosmaaier of kettingzaag of misschien zelfs wel als in zijn boorhamer, haakse slijpmachine of schroefboormachine. Dan hoeft hij niet telkens opnieuw te investeren in accu's.
De Oostenrijkse fabrikant Reform presenteerde eerder dit jaar de eerste elektrische eenasser in zijn programma. De eRM9 doet qua prestaties en uiterlijk weinig onder voor de benzinevariant. Het vermogen ligt iets lager.
Om het gat in het programma van compacte stobbenfrezen te vullen, heeft de Deense fabrikant FSI de B31 ontwikkeld. De machine die importeur Hissink uit Oeken (Gld.) demonstreert is 74 cm breed en heeft een 19,8 kW (26,5) pk sterke Kohler-benzinemotor.
Menig machinefabrikant beweert dat hij de sterkste accubladblazer produceert. Maar is dat ook zo? In een extra grote multitest testte Tuin en Park Techniek samen met groenaannemer Vaarkamp uit Ede (Gld.) zeven ruggedragen accubladblazers van verschillende merken.
Husqvarna laat met het Strix-concept zijn licht schijnen op de maairobot van de toekomst. De robot van 2033 maait niet alleen het gras, maar verricht ook andere klussen, verzamelt data over de bodem en omgeving en werkt nauw samen met andere robots.
Voor het tuinonderhoud heb ik verschillende Ego-machines, waaronder deze bladblazer. Ik gebruik deze machine niet alleen in de herfst om bladeren te verwijderen, maar ook de rest van het jaar om de boel schoon te blazen als ik klaar ben met een klus.
Wat is de brandstof van de toekomst? Voor trekkers onder 73 kW (100 pk) is elektriciteit het antwoord. Maar voor trekkers met meer vermogen? Daar zijn de antwoorden nog open. Waterstof of toch maar gewoon diesel?
G&G Green Tech uit Leerdam (Ut.) gooide recent de focus van het bedrijf volledig om. Van een traditioneel tuin- en parkmachinebedrijf is het bedrijf nu importeur van Hörger-sportveldenreinigers, Green Mech-houtversnipperaars en sinds augustus van machines van Dragon Equipment.
Een luchtbezem. Zo wordt de bladblazer gekscherend weleens in België genoemd. Eigenlijk dekt die omschrijving veel beter de lading dan het woord bladblazer. Want deze machine is voor meer zaken bruikbaar dan alleen voor het blazen van blad.
Plantensappen tasten de messen van de handsnoeischaar aan. Wie zijn schaar in tiptopconditie wil houden, moet daarom de messen regelmatig schoonmaken en doorsmeren. Daarnaast moet de schaar eens per jaar naar een specialist.
Geluidsarm werken en snel opstarten. Dat zijn de grote voordelen van een elektrische kettingzaag. Volgens gebruikers van de Stihl MSA 220 TC-O is de machine krachtig genoeg om volle dagen los te gaan op dikke takken. De aanschafprijs is even slikken, maar daarna ben je dan ook geen geld meer kwijt aan benzine.