Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Oogsttechniek

Vario op de Grimme-aardappelrooier

Grimme, de Duitse fabrikant van machines voor de aardappel- en suikerbietenteelt, heeft een varioaandrijftechniek ontwikkeld voor de eerste en tweede zeefmat van de aardappelrooier. De vondst combineert de efficiënte van een mechanische overbrenging met de traploze toerentalwisselingen van een hydraulische aandrijving.

Grimme, de Duitse fabrikant van machines voor de aardappel- en suikerbietenteelt, heeft een varioaandrijftechniek ontwikkeld voor de eerste en tweede zeefmat van de aardappelrooier. De vondst combineert de efficiënte van een mechanische overbrenging met de traploze toerentalwisselingen van een hydraulische aandrijving.

Tot dusver maken rooierfabrikanten de keuze tussen ofwel een mechanische aandrijving ofwel een hydraulische aandrijving. De eerste is relatief goedkoop en heeft een hoog rendement, grote voordeel van de aandrijving met een hydromotor is dat het toerental traploos instelbaar is. Ook terugdraaien bij een verstopping is bij hydraulische aandrijving geen punt. Grimme heeft beide gecombineerd in de VarioDrive.

Net als bij trekkers met een cvt, bestaat VarioDrive uit een planetaire aandrijving met een geïntegreerde hydrauliekmotor die qua afmetingen nauwelijks groter is dan een mechanische aandrijving. De zeefmat wordt mechanisch aangedreven en vervolgens versneld of vertraagd door een hydromotor.

Niet duurder

Grimme stelt dat het brandstofverbruik tot een 1 liter per uur daalt in vergelijking met een rooier waarvan de zeefmatten alleen hydraulische worden aangedreven. Bovendien is VarioDrive niet duurder dan puur hydraulische aandrijving.

Komend rooiseizoen wordt VarioDrive getest op de tweerijige getrokken bunkerrooiers van de fabrikant.

Gerelateerde artikelen