Claas vernieuwt Jaguar 900-hakselaarserie

De Duitse machinebouwer Claas heeft de hakselaars uit de Jaguar 900-serie onder handen genomen. Zo zijn de machines nu voorzien van een nieuwe aandrijving van de mais of grasbek en is het Autofill-systeem aangepast.

Worden de bekken van de hakselaar al jaren via riemschijven mechanisch aangedreven, het is ook mogelijk om die voorzetstukken hydraulisch aan te drijven. Vooral bij de graspickup kan dat interessant zijn. Zodra de haksellengte verandert, wordt ook de invoersnelheid van de bek aangepast. Daarnaast is het mogelijk om te schakelen tussen de mechanische en de hydraulische aandrijving. De DirectDisc gps-bek wordt op die manier hydraulisch op toeren gebracht, waarna hij mechanisch aan het werk gaat.

Tegenmes en trommelbodem

Claas verbeterde ook de gewasstroom door de machine. Ook is het tegenmes sneller en gemakkelijker te verstellen dan voorheen. Tegelijk met het tegenmes wordt ook de stand van de trommelbodem aangepast.

Autofill

Om bij rijdende wagens goed te kunnen vullen ontwikkelde Claas het Autofill systeem. Een camera houdt in de gaten waar de wagen rijdt en zorgt ervoor dat de gewasstroom uit de pijp op de juiste plek in de wagen terecht komt. Dat bestond al langer, maar de Jaguar kan nu ook wagens die achter de hakselaar rijden vullen. Handig bij het inbreken van een perceel.

Differentieelslot

Verder paste Claas ook de aandrijving van de machine aan. Een nieuwe hydromotor zorgt ervoor dat de hakselaar in zijn eerste versnelling al 22 km/h kan rijden. Het differentieelslot kan nu ook automatisch ingeschakeld worden.

claas-jaguar-20161013

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Helpt u ons in twee minuten deze website te verbeteren?

Als uitgever van Mechaman en LandbouwMechanisatie zijn wij continu op zoek naar hoe we u als lezer nog beter van relevante en nuttige informatie kunnen voorzien. Daarom willen we u graag wat vragen stellen.

Ik doe mee!

Reacties zijn gesloten.