Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

New Holland’s nieuwe methaantrekker bedien je met je stem

New Holland introduceerde tijdens de Farm Progress Show in de Amerikaanse staat Illinois, hun derde versie van de methaantrekker. De trekker lijkt in de verste verte niet meer op de modellen die de trekkerbouwer eerder tijdens Agritechnica 2013 en 2015 liet zien. Meest opvallend? De stembesturing. En het uiterlijk natuurlijk.

New Holland introduceerde tijdens de Farm Progress Show in de Amerikaanse staat Illinois hun derde versie van de methaantrekker. De trekker lijkt in de verste verte niet meer op de modellen die de trekkerbouwer eerder tijdens Agritechnica 2013 en 2015 liet zien. Meest opvallend? De stembesturing. En het uiterlijk natuurlijk.

Het methaanconcept van New Holland kennen we al. Het is volgens de trekkerbouwer de bedoeling dat boeren zelf methaan maken met hun vergisters. Diie methaan wordt vervolgens gebruikt als brandstof voor de trekker. Zo kunnen zij gewassen maar ook afval verwerken tot brandstof.

De nieuwe concepttrekker borduurt voort op die vorige prototypes. Voor de motor keek New Holland naar zusterfirma FPT die speciaal voor landbouwtoepassingen een motor met een maximumvermogen van 180 pk en een maximumkoppel van 740Nm, ontwierp. Wat karakteristiek betreft moet hij gelijk zijn aan een op diesel draaiende krachtbron. Echter, met minder uitstoot van schadelijke stoffen en met de helft minder rijgeluid. Dat moet de trekker interessant maken voor werk in de openbare ruimte, meent de trekkerbouwer.

Meest opvallend is echter de nieuwe brandstoftank. Waren die tanks bij vorige modellen rondom de cabine te vinden, nu zit de brandstof in tanks met een samengestelde, gelaagde buizenstructuur aan de voorkant van de trekker. Daarnaast zijn er nog twee tanks aan de linker en de rechterkant. Er moet voldoende gas in kunnen om een dag te kunnen werken.

De trekker heeft een futuristisch ontwerp met zijn agressieve luchtinlaatroosters in de motorkap die de hele motor omsluit. Zelfs de voorspatborden zijn er in verwerkt. Natuurlijk is er een led-verlichtingspakket, waarbij ook in de voorste tank, de spatborden en de motorkap lampen zijn verwerkt.

Er is een nieuwe stoel, waarbij de stof vocht moet afvoeren. De cabine heeft 20 procent meer glas dan een standaard cabine. Daardoor ontstaat een panoramisch zicht en een zwevend dak. Die geeft veel zicht op de voorlader. Spiegels zijn er niet. Wel 360 graden camera’s waarvan het beeld wordt weergegeven op een display in het stuur. Let wel, het display staat altijd stil en verdraait dus niet met het sturen. Je kunt er de snelheid, toerental, rijrichting en de geselecteerde versnelling op bekijken. Daarnaast geeft hij ook een navigatiekaart weer of, bij het geval van gps, de rijpaden.

De met de stoel meedraaiende rechterarmleuning is geminimaliseerd en kent een kleine joystick . Alle belangrijke zaken zijn rechtstreeks toegankelijk en dus oook te bedienen via het interactieve display in het plafond van de cabine. Het display bestaat uit drie aparte delen. Het eerste scherm aan de linkerkant toont de beelden van de camera’s die de conventionele vleugelspiegels vervangen en het zicht van draadloze camera’s op de werktuigen. Het tweede, centrale scherm bevat minder vaak geraadpleegde trekkerparameters zoals aftakassnelheid, hoogte van de aankoppelinrichting, hydraulisch debiet en verlichtingspakket. Het derde scherm geeft informatie zoals radargegevens met weersvoorspellingen en standaard nieuwsberichten. Dankzij spraakbesturing heb je altijd de handen op het stuur.

Daarnaast kun je middels een app op de mobiele telefoon de locatie van de trekker bepalen en de trekker ontgrendelen. Daarvoor heb je vingerafdrukidentificatie nodig. Een procedure die als extra veiligheidsmaatregel in de cabine wordt herhaald. Pas daarna kun je de trekker starten. Met de app kun je zelfs de hef bedienen.

Gerelateerde artikelen