Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Tesla onder de trekkers

Laatst kwam ik in het centrum van Maastricht een groep toeristen tegen die met behulp van hun smartphone meededen aan een speurtocht. Bij de start kreeg iedere deelnemer een zogenaamde powerbank mee. Simpelweg omdat de accu’s van ook de meest dure en geavanceerde toestellen niet lang genoeg meegaan. Dat is eigenlijk gek hé?!

Koop je een peperdure telefoon die je vervolgens met een losse accu van een paar tientjes bij moet laden. Dat is hetzelfde als dat je een Tesla koopt om er vervolgens een Boedelbak met extra accu’s achter te hangen.

In de machinewereld gebeurt eigenlijk precies hetzelfde. Anno 2017 zijn we in staat om vanuit de lucht de bodemkwaliteit in kaart te brengen, leggen we met behulp van gps zaden op de centimeter nauwkeurig in de bodem en voert een robot bijna al het werk in een koeienstal uit. Maar een kleine en compacte accu maken waarop we dagenlang kunnen rijden of werken, dat lukt nog niet. Oké, er zijn verbeterslagen gemaakt, maar we zijn er nog niet. Wil je namelijk een vrachtwagen elektrisch laten rijden dan moet je de halve laadbak afstaan aan accu’s. En wil je een grote trekker voorzien van de nodige batterijen dan wordt de machine fors zwaarder. Trekkerbouwer Fendt heeft een berekening gemaakt voor een trekker met een vermogen van 290 kW (zo’n 400 pk). Zo’n trekker moet voorzien worden van een accupakket dat 3.800 liter inneemt. Omgerekend weegt zo’n pakket dan 12.000 kg. Kortom, dit is veel te zwaar. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs van zo’n pakket.

Toch zag Fendt mogelijkheden. Op de Agritechnica toont de Duitse machinefabrikant namelijk de e100, de eerste volledig elektrische compacttrekker van Fendt. De machinebouwer kiest voor een kleine trekker waarop je niet zoveel accu’s kwijt hoeft. Bij dit type is er precies genoeg ruimte onder de motorkap. Alles past en werkt. Nou ja, werkt… Draait de machine op volle toeren dan gaat de accu maar twee uur mee. Opladen met een snellader kost je dan weer 40 minuten. Conclusie; er worden serieuze stappen gezet, maar de Tesla onder de trekkers is nog niet ontwikkeld. Wie komt met de oplossing? De accuontwikkelaars zelf? Of moeten de onderzoekers en wetenschappers van deze wereld nog even aan de slag? Hoe dan ook, voor de elektrische trekker waarmee we dagenlang kunnen werken, moeten we nog even geduld hebben. En als het dan zo ver is, hopelijk kunnen we de Boedelbak dan laten staan.

Gerelateerde artikelen