Toyota accu geschikt voor de landbouw?

Autofabrikant Toyota kondigde eind vorig jaar aan dat het bijna klaar is met een zogeheten solid-state-accu. Is dat wat voor de landbouw?

Elektrificatie van trekkers stuit met de huidige generatie accu’s op twee problemen. Als er veel vermogen wordt verlangd, zijn ze snel leeg en het opladen kost vervolgens veel tijd, meldt het Ierse vakblad Agriland. Een solid-state-accu biedt voor beide problemen een oplossing. Zo is de energiedichtheid zo’n 2,5 keer zo groot als die van een even zware lithium-ionaccu, oftewel zo’n 650 Wh per kg accu. Daarnaast kun je een solid-state-accu in tien minuten volledig opgeladen.

In een middelgrote trekker moet het volgens Agriland mogelijk zijn om – na verwijdering van de motor en brandstoftank – een solid-state-accu te bouwen van 1.000 kg met dus een theoretische energiecapaciteit van 650 kWh. Dat betekent dat er op een achturige werkdag een vermogen van (650/8=) 81,25 kW (109 pk) beschikbaar is. Grondbewerking vereist meer vermogen, zeg 130 kW (174 pk). In dat geval is dezelfde accu na (650/130=) 5 uur leeg. Maar omdat opladen in tien minuten gepiept is, kan de boer na de middagschaft weer vijf uur ploegen.

Brandstofkosten

Agriland heeft ook de brandstofkosten van dieselgestookte trekkers vergeleken met de stroomkosten van een elektrische trekker. Omgerekend naar de Nederlandse dieselprijs (1 euro per liter, excl. btw) en de variabele stroomprijs van 5 cent per kWh, excl. btw (de kosten voor vastrecht worden immers niet hoger), betekent dit 12,50 euro per uur voor een dieseltrekker van 81,25 kW (109 pk) bij een verbruik van 12,5 liter diesel per uur. De stroomkosten voor een even sterke elektrische trekker zijn dan 4,06 euro per uur. Bij een trekker van 130 kW (174 pk) die 20 liter diesel per uur verstookt, is de besparing met de elektrische 13,50 euro per uur. De hogere investering en afschrijvingskosten voor accu’s worden in het artikel niet aangestipt.  (Agriland online, Jan 18, 2021)

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Geef een antwoord