Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Valtra head up display in de praktijk

Trekkerfabrikant Valtra liet eind 2017 op Agritechnica een trekker zien met een head up display in de voorruit. Een paar Finse gebruikers mochten dit jaar de eerste versies proberen. Profi International ging naar Finland om te kijken of de traditionele klokken en wijzers al uit de trekker zijn verdwenen.

Trekkerfabrikant Valtra liet eind 2017 op Agritechnica een trekker zien met een head up display in de voorruit. Een paar Finse gebruikers mochten dit jaar de eerste versies proberen. Profi International ging naar Finland om te kijken of de traditionele klokken en wijzers al uit de trekker zijn verdwenen.

Het 8 inch grote display van de Valtra N174 waarmee Profi reed, is tussen de dubbele beglazing van de voorruit geplaatst. Dat beschermt het display tegen de warmte van de motor, verlaagt het motorlawaai en neemt hinderlijke schitteringen weg. Dat laatste kon Profi overigens niet vaststellen – het was bewolkt. Maar Valtra erkent dat de helderheid van de informatie in de voorruit op zonnige dagen nog niet overhoudt. De fabrikant werkt aan een versie die lichtintensiteit van het display met drie keer vergroot.

Tijd, snelheid, toerental

Via een bedieningspaneeltje op het dashboard kun je verschillende menu’s op de voorruit toveren, zoals de tijd, de rijsnelheid, motor- en aftakastoerental, brandstofniveau, een binnenkomend telefoongesprek en voorladerinformatie (laadhoek en laadgewicht). Grappig is de spiegelbeeldknop, zodat je het display ook van buitenaf kunt aflezen.

Zicht

Het display heeft een plek laag in de voorruit gekregen. Belangrijkste reden daarvoor is dat het zicht dan niet wordt belemmerd. Maar daarnaast komt die lage positie de leesbaarheid ten goede, omdat de motorkap op de achtergrond het contrast van het beeld versterkt. Waarom monteert de fabrikant het display eigenlijk niet in de rechterruit? De meeste bedieningshendels en -knoppen bevinden zich immers op rechts. Dubbele beglazing op rechts wordt te duur, aldus Valtra. En bovendien komt het de veiligheid niet ten goede als je naar rechts moet kijken om bijvoorbeeld te zien hoe hard je rijdt.

Vooralsnog kun je de traditionele klokken en wijzers nog gewoon in de cabine terugvinden. Valtra hoopt vanaf februari SmartGlass te kunnen verkopen op de Valtra N4 en T4. Wat de optie moet kosten, is nog niet duidelijk. (Profi International)

Gerelateerde artikelen