Opslaan

Trekkers

Zwitserse dealer rijdt Morocco Desert Challenge met Massey Ferguson 8S

Een flink aangepaste Massey Ferguson 8S finishte 13 april als 75e in een veld van 144 deelnemers tijdens de Morocco Desert Challenge. Daarmee is het de eerste trekker die de woestijnrit voltooide.

Een flink aangepaste Massey Ferguson 8S finishte 13 april als 75e in een veld van 144 deelnemers tijdens de Morocco Desert Challenge. Daarmee is het de eerste trekker die de woestijnrit voltooide.

In de vrachtwagencategorie werden coureurs Cedric Goumaz en Frederick Drault, die de trekker bestuurden, vierde met een afstand van een uur en 47 minuten ten opzichte van de nummer een: Gerrit Huzink en zijn team in een Renault vrachtwagen. Inclusief de MF8S deden er acht vrachtwagens in die categorie mee aan de rally. “Het was een ongelofelijke technische uitdaging,” zegt de Zwitser Gilles Kuffer. De directeur van Massey Ferguson dealer Kufferagri, paste de trekker met zijn team aan. “Maar het is vooral ook een menselijk avontuur. Monteurs, technici en ondersteunend personeel werkten samen aan een gemeenschappelijk doel: de MF 8S iedere dag weer aan de start krijgen.”

De MF 8S kreeg een verstevigde ophanging, de topsnelheid werd verhoogd tot 75 km/h en de trekker kreeg een rolkooi, rallystoelen met harnassen, cameraspiegels, polycarbonaat ruiten en een tweede brandstoftank. Daarnaast werd er een centraal luchtdrukwisselsysteem gemonteerd met een compressor die 1.800 liter per minuut aan lucht kon leveren, zodat de banden in 3,5 minuut op druk konden worden gebracht. De opvallende cabine van de trekker, bood nu voldoende ruimte voor twee racestoelen naast elkaar. En dankzij het ontwerp, waarbij een 24 centimeter grootte ruimte tussen de motor en cabine ontsaat, bleef het klimaat in de cabine toch goed, ondanks de hoge temperaturen in de woestijn. Daarvoor zorgedn ook de 14 airco openingen. Tegelijkertijd zorgde de ruimte tussen cabine en motor voor een goede motorkoeling. De lucht die daarvoor nodig is wordt immers aan de achterkant van de motor naar binnen gezogen in plaats van in de voorkant. Daardoor blijft de lucht schoner en raakt het luchtfilter minder snel verstopt. De transmissie, een Dyna E-Power met dubblee koppeling, veranderde niet. Kuffer en Massey Ferguson werkten nauw samen tijdens het maken van de aanpassingen. Zo kreeg Kuffer onderdelen en aanpassingen van het MF By You studio in Frankrijk, maar voerde hij het werk zelf met zijn monteurs in Zwitserland uit.

Aangepaste Massey Ferguson 8S voltooid Morocco Desert Challenge

Samen met fabrikant Massey Ferguson paste de Zwitserse MF-dealer Gilles Kuffer een Massey Ferguson zo aan, dat hij de moeilijke omstandigheden in de woestijn kon overwinnen.