De Duitse trekkerbouwer Fendt toont tijdens Agritechnica de vijfde generatie van de 800 Vario serie. De serie bestaat uit drie modellen: de Fendt 826, 829 en 832 Vario en hebben een motorvermogen van 191 kW pk (260 pk) tot 235 kW (320 pk). Drie jaar geleden bouwde Fendt de 800 Vario voor het laatst. Nu…
Dankzij het DynamicPerformance-concept komt daar tot 17 kW (23 pk) bij, afhankelijk van de vraag van externe verbruikers, zoals de airco, ventilator of aftakas. Daardoor haalt het topmodel, de Fendt 832 Vario, een maximum vermogen van 252 kW (343 pk) en heeft de motor een maximumkoppel van 1.680 Nm. De splinternieuwe 8,0 liter zescilinder AgcoPower Core80-motor zorgt voor dit vermogen. Het is een krachtbron die voornamelijk op lage toeren zijn werk moet doen. Dat moet brandstof besparen en het geluidsniveau verlagen. De nominale motorsnelheid is 1.700 toeren per minuut. Bij transporttoepassingen draait de motor bij een rijsnelheid van 40 km/h 950 toeren en bij 60 km/h, de topsnelheid van de trekker, 1.450 toeren. De Fendt ingenieurs verlengden de onderhoudsintervallen zijn verlengd: de eerste motoroliewissel vindt plaats na 500 uur terwijl transmissieolie na 4.000 uur of vier jaar vervangen hoeft te worden. De serie heeft optioneel een hydraulisch omkeerbare ventilator het Concentric Air System (CAS). Ook is er een zelfreinigend luchtfilter beschikbaar, dat automatisch gereinigd wordt. Ook de cabinefilters hebben een automatisch reinigingssysteem met cycloonafscheider, nuttig in stoffige omstandigheden.
De trekker is voorzien van de VarioDrive-transmissie, zoals we die al kennen uit de 1000, 900 700 en nu ook uit de 500 Vario-serie. Het geeft extra trekkracht en een kleine draaicirkel door het zogenoemde ‘pull-in-turn’-effect. Handmatig schakelen tussen veld- en weggebruik is niet meer nodig.
De 800 Vario trekkers hebben een leeggewicht van 9,9 ton en een maximaal toelaatbaar gewicht van 17,5 ton. Daarmee bedraagt het nuttig laadvermogen dus 7,6 ton. Een combinatie van zaaimachine met fronttank is dus geen probleem. Voor een optimale gewichtsverdeling kan de trekker aan voor- en achterzijde geballast worden, met gewichten tot 2,2 ton vooraan.
Voor werktuigen die veel olie vragen biedt de 800 Vario tot zes hydrauliekventielen achter en twee voor. Er zijn drie pompen leverbaar. Een met een opbrengst van 165 l/min, een van 220 l/min of een dubbele pomp van 385 l/min, waarbij zowel de 165 en 220 liter versie worden gemonteerd.
(Tekst loopt door onder de foto)
Licht instellen
Iedere lamp op de trekker is instelbaar in intensiteit. Daarnaast is spiegelen van de instellingen mogelijk. Handig als je naast de hakselaar rijdt bijvoorbeeld.
De 800 Vario heeft ook een nieuwe cabine. Daar merk je op het eerste gezicht weinig van, maar hij moet wel ruimer zijn. Opvallend is het nieuwe verlichtingsconcept dat de fabrikant op deze trekker maar ook op de 1000 serie levert. Er zijn twee uitvoeringen: Vision met 1.000 lumen per ledwerklamp en UltraVision met 4.400 lumen per werklamp. Alle lampen rondom de cabine zijn in vijf standen te dimmen. De verlichting kan per lamp of per profiel ingesteld worden. Tot vier profielen zijn op te slaan en op te roepen. Zo kan een chauffeur bijvoorbeeld aan de kant van de maïshakselaar het werklicht dimmen, terwijl de rest van de omgeving wel fel verlicht blijft. Met één druk kan de chauffeur de configuratie spiegelen naar de andere kant. Je bedient dit systeem via de de terminal in de armleuning. Overigens is de roterende zwaailamp nu geïntegreerd in het dak en ok in de verlichtingsinstellingen mee te nemen. Daarnaast is de trekker voorzien van het zogenoemde Ground Vision-verlichting bij de trekhaak en verlichting in de opstap en spatborden.
De optionele verwarmbare voorruit van gelamineerd veiligheidsglas voorkomt ijsvorming en beslaat minder snel. Ook de omkeerinrichting is een optie. De terkkers zijn dit najaar te bestellen.