Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Bestuurders van trekkers van achttien jaar en ouder, die in het bezit zijn van een B-rijbewijs, hoeven geen extra rijlessen te volgen en het E-rijbewijs te halen om trekker te kunnen blijven rijden. Dit is het advies van de initiatiefgroep Landbouwvoertuigen.

Wordt dat advies overgenomen, dan is het BE-rijbewijs als enige eis voor landbouwverkeer, zoals verkeers-minister Eurlings eind vorig jaar voorstelde van de baan.

T-rijbewijs voor 16 en 17-jarigen

Als minister Eurlings het advies overneemt moeten trekkerbestuurders boven achttien jaar minimaal een B-rijbewijs hebben. Voor de jongeren die op het moment van invoering van deze nieuwe regeling 16 of 17 jaar zijn, zou er een overgangs-regeling komen. Zestien- en zeventien jarigen die buiten de overgangsregeling vallen en toch met een trekker de weg op willen, moeten een T-rijbewijs (automatisch inclusief E) hebben.

Kenteken? Dan 40 km/h

LTO-bestuurder Herman van Ham laat weten tevreden te zijn over het nieuwe advies. Niet in de laatste plaats omdat de initiatiefgroep ook afziet van een verplicht trekker kenteken. De initiatiefgroep pleit namelijk voor invoering van een vrijwillig kenteken in de vorm van een herkenningsplaat. Dat vrijwillige kenteken geeft de trekkerbestuurder het recht om op de weg veertig kilometer per uur te rijden en van wegen gebruik te maken waar landbouwverkeer nu niet mag komen. Daarmee zouden aanvullende kosten en lasten, zoals periodieke keuringen en belastingen van de baan zijn.

Niet controversieel

Het advies is opgesteld onder voorzitterschap van Karla Peijs, voormalig minister van Verkeer en Waterstaat.Verder zitten LTO-Nederland, Cumula, Transport en Logistiek Nederland, Stoas Hogeschool en Veilig Verkeer Nederland, in deze stuurgroep. De initiatiefgroep hoopt dat het aanvullend advies binnenkort behandeld in de Tweede Kamer. Het trekkerrijbewijs zou niet controversieel zijn, zodat het demissionaire kabinet er besluiten over kan nemen.

Gerelateerde artikelen