Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Nu de motoren van trekkers meer vermogen krijgen, wordt de roep om een 1.300-toerige aftakas groter. Dat zou weleens een nieuwe standaard kunnen worden. Walterscheid neemt een voorschot met de introductie van een tussenas met zware groothoekkoppeling, die ook bij 1.300 toeren soepel draait.

Koppel en toerental zijn de factoren die bepalen hoeveel vermogen over de aftakas kan worden overgebracht. In de vorige eeuw nam het motorvermogen regelmatig toe. Zoveel dat dit bij 540 omw./min niet meer kon worden overgebracht over de aftakas. Het koppel werd te groot en de aftakas ging stuk. De trekkerfabrikanten hebben toen besloten de bestaande aftakas te handhaven en een nieuwe standaard voor het aftakastoerental in te stellen: 1.000 omw./min. Daarmee was de kou voorlopig uit de lucht. Toen de diesel schaarser en duurder werd, werd de 1.000-toerenaftakas ook gebruikt bij een gereduceerd motortoerental als spaaraftakas. Later kwamen daar twee schakelingen bij: 750 als spaarstand voor de 540 en 1.350 omw./min als spaarstand voor de 1.000. De 1.300 is een uitbreiding naar boven om het grotere vermogen over meer omwentelingen te verdelen. GKN Walterscheid introduceert namelijk een aftakas met een zware groothoekkoppeling, die ook bij 1.300 omw./min soepel draait en een vermogen van meer dan 160 kW (220 pk) kan overbrengen. Met deze nieuwe zware aftakas kiest GKN Walterscheid voor het verhogen van het toerental en niet voor een dikkere as. Ook fabrikanten van trekkers en machines zoeken naar oplossingen om de hogere vermogens in goede banen te leiden. Hogere toerentallen zijn voor hen een aantrekkelijke manier omdat hiervoor kan worden volstaan met relatief kleine mechanische aanpassingen.

Gerelateerde artikelen