Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X

Na bijna 20 jaar trouwe dienst vervangt het Russisch/Canadese Bühler Versatile haar volledige serie kniktrekkers. De nieuwe serie bestaat uit vijf modellen met een vermogen van 350 tot 550 pk.

Het meest bijzondere feit is misschien wel dat Versatile, net als collega-fabrikant John Deere, nog niet de overstap naar SCR-technologie, ofwel AdBlue, maakt. De serie maakt gebruik van twee Cummins QSX motoren. Het type 350 en 400 hebben onder de motorkap een 6 cilinder 11,9 liter motor liggen die 257 of 294 kW (350 of 400 pk) levert. Het type 450, 500 en 550 gebruiken een 15 liter blok waaruit 331 tot 404 kW (450 tot 550 pk) wordt gehaald. Om aan de Tier 4A emissie-eisen te voldoen gebruikt de motor EGR (Exhaust Gas Recirculation) oftewel: uitlaatgas recirculatie. Ook John Deere koos hiervoor. Versatile streeft ernaar om een zo simpel mogelijke trekker neer te zetten. Daarom koos het voor EGR-techniek in plaats van SCR, aldus de fabrikant. De transmissie, een 12×4 Caterpillar, blijft ongewijzigd. De vernieuwde cabine heeft tevens een 14% grotere cabine.

Na eerst door Ford en CNH te zijn overgenomen werd de Canadese fabrikant in 2001 door het Russische Rostselmash gekocht. Dit creëerde naast de Noord-Amerikaanse afzetmarkt ook nieuwe kansen in Rusland. Recentelijk rolde in Winnipeg de 100.000ste trekker van de band.

Gerelateerde artikelen