Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Algemeen

Fendt nadert in Duitsland verkopen John Deere

Het marktaandeel van trekkerfabrikant Fendt in Duitsland groeit. Het Zuid-Duitse merk is met een marktaandeel van 20,8 procent over de eerste acht maanden van 2012 marktleider John Deere tot op een tiende procent genaderd. Dat blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie Landmaschinen und Ackerschlepper Verein (LAV).

Marktleider John Deere verloor een tiende procent marktaandeel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en komt uit op een marktaandeel van 20,9 procent. Behalve Fendt dat het marktaandeel met 1,1 procentpunt zag stijgen tot 20,8 procent, deden ook Case IH/Steyr (+1,1 procentpunt tot 9,9 procent) en New Holland (+1,2 procentpunt tot 7,3 procent) het goed.

Deutz-Fahr heeft licht terrein moeten prijsgeven. Hoewel het aantal verkochte trekkers absoluut nog iets toenam (van 2.342 naar 2.420 stuks) is het marktaandeel in de eerste acht maanden van 2012 met 0,3 procentpunt gedaald tot 9,9 procent. Daarmee deelt Deutz-Fahr de derde plek met Case IH/Steyr. Ook Claas heeft een veer moeten laten. Het aantal verkochte trekkers daalde van 1.565 naar 1.487 trekkers. Het marktaandeel liep daarmee terug van 6,8 naar 6,1 procent.

Uit de cijfers blijkt verder dat het aantal verkochte trekkers in Duitsland aanmerkelijk hoger ligt dan in dezelfde periode vorig jaar. Ging het in de eerste acht maanden van 2011 nog om 22.882 stuks, in dezelfde periode dit jaar werden er 24.550 trekkers verkocht.