Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Trekkers

Greenbot is klaar voor de markt

Tijdens Agritechnica toont Dutch Power Company (DPC) het definitieve model van de Greenbot, een autonome werktuigendrager. De fabrikant verbeterde de afwerking, de software en het veiligheidssysteem van de machine.

De grote variant van de Greenbot.

Op Agrotechniek Holland 2014 presenteerde machinefabrikant Conver, onderdeel van DPC, een concept van de Greenbot. Deze werktuigendrager herhaald automatisch de taken die vooraf zijn vastgelegd. Met een afstandsbediening rijdt de boer de route uit met de machine. De handelingen zoals rijden, sturen, heffen en zakken onthoudt de terminal. Vervolgens herhaalt de machine dit programma automatisch. Zo neemt de Greenbot het ‘herhaalwerk’ uit handen. Dankzij de categorie II achterhef, die maximaal 1.500 kg mag tillen, is de autonome werktuigendrager geschikt voor maaien, spuiten en lichte grondbewerking.

Onder de kap

Bovenkant motorkapDe Greenbot is verkrijgbaar in een kleine en grote variant. De smalspoor-variant is 130 centimeter breed. De grote uitvoering heeft een spoorbreedte van 180 centimeter. In beide machines ligt een 3,4 liter Perkins-motor met een vermogen van 74,5 kW (100 pk). De machine voldoet aan de eisen van Stage 3b en is voorbereid op het gebruik van AdBlue. Onder de motorkap is de machine opnieuw opgebouwd. De fabrikant hield hierbij rekening met de goede bereikbaarheid van de onderdelen voor onderhoud. Daarbij bouwde hij een rolkooi om de onderdelen. De machine kan dus tegen een stootje. Door het lage zwaartepunt is de machine inzetbaar op een talud met een hellingsgraad tot 30 %. De vernieuwde software houdt rekening met de hellingshoek en past daar de draaisnelheid van de assen op aan. De machine voorkomt zo wielslip.
Voor de veiligheid hangt in de fronthef een bumper met sensoren en een radar.

Conver verbeterde ook de buitenkant van de machine. Naast de in- en uitlaat werkte het bedrijf ook de GPS-ontvanger weg in de motorkap. Overhangend groen blijft hierdoor niet aan de machine hangen. Opbouw van een tank voor gewasbeschermingsmiddelen of meststof wordt eveneens mogelijk.

Veiligheid

Aan de voorkant monteert de fabrikant een bumper met ingebouwde sensoren. Deze bumper hangt in de Categorie I hefinrichting. Bovenop deze bumper zit een radar. Deze radar detecteert obstakels tot vijftien meter voor het voertuig. De machine past vervolgens de rijsnelheid aan naar de afstand tot het obstakel. De sensoren in de bumper registreren een voorwerp tot op één meter voor het voertuig. De machine stopt wanneer een obstakel te dichtbij komt. Daarna brengt de software de eigenaar op de hoogte met een sms-bericht. Mocht de machine alsnog ergens tegenaan rijden, dan schakelt de aanrijdbeveiliging in en stopt de machine.
De sensoren registreren obstakels tot één meter voor het voertuig.

Wanneer de gebruiker een werktuig in de fronthef wilt hangen, bouwt de fabrikant de radar en de sensoren op het werktuig. Zonder aansluiting van dit veiligheidssysteem is inschakeling van het werktuig onmogelijk. Veiligheid staat voorop.

Toekomst

De fabrikant wil dat de robot in de toekomst zelf gaat bepalen wat hij doet, wanneer hij tot stilstand is gekomen. Een camerasysteem moet een alternatieve route in kaart brengen. Daarbij verwacht DPC de Greenbot inzetbaar wordt voor plaatsspecifiek bemesten. DPC produceert de Greenbot naar de werkzaamheden die de klant ermee wilt uitvoeren. De huidige smalspoor-variant kost 120.000 euro exclusief btw en afleverkosten. Voor een meerprijs van 7.000 euro staat de grote uitvoering op het erf.
De radar detecteert obstakels tot vijftien meter voor het voertuig.

Met de afstandbediening rijdt de eigenaar de route voor.

Gerelateerde artikelen