Trekkerbouwer Massey Ferguson introduceerde vorige week tijdens de Fima in het Spaanse Zaragossa, twee trekkers uit de nieuwe 5700-serie. De trekkers hebben een motorvermogen van 74 en 82 kW (100 en 110 pk).
Logischerwijs dragen de trekkers dan ook de typeaanduiding 5710 en 5711. Ze lijken sterk op de trekkers uit de 4700-serie en vallen wat specificaties betreft onder de 5713 SL die het merk in november tijdens Agritechnica liet zien. De trekkers komen uit de Massey Ferguson fabriek in het Franse Beauvais. Ze zijn voorzien van een 4,4 liter Agco-Power viercilinder motor die aan de Stage IV eisen voldoet. Je moet daarvoor wel AdBlue tanken.
Twaalf versnellingen
De trekkers hebben een 12×12 transmissie. Zowel voor als achteruit zijn er zes versnellingen in twee groepen. Zeven versnellingen vallen volgens de fabrikant tussen de 4 en 12 kilometer per uur. De topsnelheid van de trekker bedraagt 40 km/h. Een kruipbak is leverbaar. Schakelen tussen voor en achteruit doe je met de shuttle links onder het stuur. De trekkers hebben twee aftakastoerentallen: 540 en 540 spaaraftakas. Een 540/1.000 of een 540/540Eco/1.000 is optioneel ook mogelijk. De elektronische hef kan 4.300 kg tillen.
Olie
De oliepomp levert 58 liter per minuut voor de hef en en de mechanisch bediende hydraulische ventielen. Een tweede pomp levert 27 liter olie per minuut voor het stuursysteem, de vierwielaandrijving, differentieel en het in en uitschakelen van de aftakas. Wie meer olie verlangt kan altijd nog een 98 liter pomp combinatie bestellen.
Ook 130 pk versie
De cabine is gelijk aan die op de trekkers uit de 4700-serie die Massey Ferguson vorig jaar november tijdens Agritechnica introduceerde. Het frame van de trekker is echter wel langer en zwaarder. De twee trekkers uit de 5700-serie vormen nog maar het begin van de nieuwe 5700-serie, weet Campbell Scott, MF’s marketing-directeur voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Hij geeft aan dat de serie uiteindelijk ook een model van 97 kW (130 pk) bevatten.
December
Vanaf september dit jaar rollen de eerste trekkers uit de fabriek. Die vinden hun weg naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Frankrijk. In december zijn de eerste naar verwachting in Nederland te zien.