Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Blog

Sjoemelsoftware

Een dealer vertelde me onlangs dat hij negentig procent van de trekkers die hij nieuw aflevert, meteen in de werkplaats al opvoert. Meer vermogen en een vermeend lager brandstofverbruik zijn de belangrijkste argumenten van de kopers.

En geef ze eens ongelijk. Constructief zijn er weinig argumenten om een trekker níet op te voeren. Een fabrikant gebruikt vaak dezelfde motoren in trekkers met veel meer vermogen, maar voor deze softwarematig aanpassing af-fabriek moet de koper behoorlijk dieper in de buidel tasten dan voor het tunen van zijn nieuwe trekker bij de dealer.

Toch staan deze  goedbedoelde opvoerpraktijken, zeker na de ontdekking van sjoemelsoftware in dieselauto’s, in een kwaad daglicht. En niet ten onrechte, want de kans is groot dat de trekker na het opvoeren bij de dealer niet meer voldoet aan de gestelde uitlaatgasnormen – al ontbreekt er tot dusver een periodieke trekkerkeuring die dat aan het licht brengt.

Trekker- en motorenfabrikanten zijn er de afgelopen jaren steeds opnieuw in geslaagd om de uitstoot van hun nieuwe trekkers omlaag te brengen. En daarin zijn ze geslaagd, al heeft dat wel een prijs. Dan heb ik het niet over de lompe en lelijke scr-uitlaatbehandelingstechnologie die de moderne trekker ontsiert, maar vooral over het geld dat de ontwikkeling van die technologie heeft gekost. Want dat is grotendeels weggegooid geld als kopers massaal hun trekkers laten tunen. Het milieu schiet er niets mee op.