Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

New Holland komt met dualclutch transmissie

New Holland werkt aan een nieuwe transmissie. Eentje met een dubbele koppeling. Dat vertelde New Holland topman Carlo Lambro LandbouwMechanisatie. De trekkerbouwer introduceert de transmissie tijdens de komende Agritechnica. In november 2017 dus.

De dual clutch transmissie (DCT) houdt het midden tussen een fullpowershift versnellingsbak en een continu variabele transmissie. Niet alleen wat techniek betreft maar qua rijcomfort. De versnellingsbak schakelt, al naar gelang de versnelling of vertraging van de trekker, de meest logische volgende versnelling voor. Die versnelling wordt vervolgens automatisch geschakeld. Het geeft een rijgevoel dat veel weg heeft van een continu variabele transmissie. Daarnaast is de overbrenging van deze DCT- in tegenstelling tot een cvt – altijd volledig mechanisch. Dat levert minder vermogensverlies op en bespaart brandstof. En, ook erg belangrijk, tijdens het schakelen is er geen vermogensverlies.

24 versnellingen

De nieuwe versnellingsbak heeft naar verluidt 24 versnellingen, 8 versnellingen in drie groepen om precies te zijn. Als eerste zullen trekkers uit de T6-serie met de transmissie uitgerust worden. Nu zijn in die serie alleen een 4 traps-powershift en een cvt-transmissie leverbaar. De DCT valt ook wat mogelijkheden en prijs betreft dus precies tussen die twee transmissies in. Later volgen naar alle waarschijnlijkheid ook trekkers uit de grotere T7-serie en wellicht ook uit de kleinere T5-serie.

Ontwikkeling in oktober gestart

New Holland ontwerpt en bouwt de transmissie zelf.  De ontwikkeling ervan startte in oktober vorig jaar. Nieuw is de dubbele koppelingstechniek niet. Volkswagen past hem bijvoorbeeld in personenauto’s toe, Volvo in vrachtwagens en John Deere in trekkers.