De potkrik heeft een slag van 15,8 cm. Daaraan kun je draaiend aan de stang onder de schotel nog 8,3 cm toevoegen. Dat totaal van 24,1 cm in combinatie met een eigen hoogte van 23,0 cm is bij een middelgrote trekker echter onvoldoende om het voorwiel vrij van de grond te krijgen.
Ook in het vakblad: Wielwisselaars voor landbouwwielen
Garagekrik
De garagekrik is populair in de boerenwerkplaats. Onze lichte versie heeft een schotelhoogte van 15,6 cm en een hefhoogte van 57,7 cm. De slag is dus 42,1 cm. Bij de grote variant is die bijna een halve meter. Hij komt daarmee tot een hefhoogte van 70,5 cm. Bij die grote zit de schotel in zijn laagste stand op 20,7 cm, terwijl het hoogste punt van de krik zelf 27,0 cm is.
De vrachtwagenkrik wordt vooral gebruikt in werkplaatsen van het beroepsgoederenvervoer. Daar is altijd persdruk voorhanden. Dat heb je bij deze krik nodig om hem te laten heffen. De schotelhoogte is 15,5 cm en de wielen zijn 17,0 cm hoog. Met zo’n klein verschil krijg je hem bijna overal onder.
[meerinvakbladpromo tekst=” Meer weten over zwenkwielen, veiligheid en de technische gegevens van de vier krikken? Het complete verhaal is te lezen in het decembernummer van LandbouwMechanisatie. “]