Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Hoe werkt cabinevering?

Cabinevering die anticipeert op oneffenheden vergroten het zit- en rijcomfort van trekkercabines aanzienlijk. Maar hoe werkt actieve cabinevering eigenlijk?

In een onderzoek uit 2012 van Ergo Lab Research, in opdracht van Trekker magazine, komt naar voren dat moderne trekkercabines en -stoelen de op- en neergaande bewegingen intussen aardig kunnen wegfilteren. Maar zijdelingse- en met name de bewegingen van voor naar achter, zijn lastiger te elimineren.

John Deere

De actieve cabinevering van John Deere maakt een koppeling tussen de TLS-voorasvering en de cabine. Als de trekker over oneffen terrein rijdt, vangt de hydropneumatisch geveerde vooras in eerste instantie de oneffenheden op. Logischerwijs volgt op de beweging van de vooras korte tijd later een beweging van de cabine. De actieve cabinevering anticipeert vervol­gens op de te verwachten beweging van de cabine.

Sensor bij vooras

Bij de vooras zit voor dat doel een sensor die de bewegingen van de vooras ten opzichte van het chassis registreert en via canbus doorgeeft aan de rekenunit van de actieve cabinevering. De cabine rust aan de achterzijde op twee actieve schokdempers die de cabine automatisch vlakstellen.

[meerinvakbladpromo tekst=”Meer over comfort, de bestuurdersstoel en cabinevering is te lezen in het februarinummer van vakblad LandbouwMechanisatie”]