Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Grondbewerking

Elektrisch ploegwiel geeft 30 procent meer capaciteit

Op Agritechnica 2017 was op de ZF-stand een Pöttinger-ploeg te zien met een ploegwiel met elektrische aandrijving. Profi International ging nog eens kijken bij de ZF-engineers in het Duitse Passau.

Waarom extra krachtoverbrenging op de bodem met een elektromotor in het ploegwiel? Simpel: trekkers en banden kunnen niet oneindig groter worden en rupsen verminderen de inzetbaarheid en het rijcomfort. En dus moet de kracht uit de motor van de trekker beter worden gebruikt.

Generator

Voor de ploeg met elektrisch aangedreven ploegwiel, staat de ‘ZF-innovation trekker’ met een generator op de plek van de rechterdieseltank, gekoppeld aan de dieselmotor. In het ploegwiel zit een elektrische wielaandrijving van 400 volt, 16.000 Nm en een nominaal vermogen van 60 kW. De GPE 50 is voorzien van een planetaire vertraging, omdat deze is gemaakt voor bussen die tot wel 80 km/h kunnen rijden. De veldtests begonnen in het najaar van 2017 met een zesschaar, maar ZF kwam er al snel achter dat de rijsnelheid met nog twee extra scharen gelijk kon blijven.

Power boost

Veel moderne trekkers beschikken over een power boost, extra vermogen dat vrijkomt bij hogere rijsnelheden of gecombineerd gebruik van aftakas en wieltractie. Bij het ploegen is het boostvermogen dus niet beschikbaar. Juist daarom is dit elektrisch aangedreven ploegwiel zo interessant, een soort elektrische boost. Aan zowel de ploeg als de trekker is niet veel te zien, behalve de kabels die naar het ploegwiel lopen en de stekkerverbinding op de achterbrug. De trekker heeft een generator en in een box op de ploeg zit een ECU en een waterkoeling voor de generator. In de cabine zit een tablet voor de bediening van het ploegwiel en dat is waar nog veel moet gebeuren. Want op transport moet er op heel andere manier tractie op het ploegwiel worden overgebracht. Een idee is de elektromotor tijdens transport los te koppelen van het wiel.