Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

Valtra geeft N- en T-serie een update

De Finse trekkerbouwer Valtra is al weer toe aan de vijfde generatie van de trekkers uit de N- en T-serie. De trekkers krijgen een nieuw display in de nieuw ontworpen cabine en meer transmissie en motorfuncties.

De Finse trekkerbouwer Valtra is al weer toe aan de vijfde generatie van de trekkers uit de N- en T-serie. De trekkers krijgen een nieuw display in de nieuw ontworpen cabine en meer transmissie- en gpsfuncties. Meest opvallend is de display in de A-stijl zoals we dat ondertussen ook van concerngenoot MF kennen. Die introduceerde een dergelijk display op de 8S-serie. Ook in de Valtra maakt het kleurendisplay het instrumentenpaneel in het dashboard overbodig. De bovenkant van het scherm toont gangbare terkkerinformatie zoals de rijsnelheid, het motortoerental en de tijd. Het onderste deel van het scherm kan de bestuurder zelf indelen. Het display toont ook informatie over het gekozen radiostation en de smartphone die middels Bluetooth met de trekker is verbonden.
De N-serie van Valtra is – net als de T-serie – aan de vijfde generatie toe.

Kies je voor een HiTech- of Active-uitvoering van de trekker dan kun je het display ook gebruiken om de instellingen voor de motor, het hydraulisch systeem en de transmissie te configureren. Bij een Versu- of Direct-model verdelen het display in de A-stijl en het display in de armleuning de taken onder meer aan de hand van de voorkeuren van de bestuurder. In de cabine is er nog meer verandert. Zo is het gemakkelijker om het stuur te verstellen en is het stuur zelf iets groter dan voorheen. Ook kan de stoel verder naar rechts gedraaid worden dan voorheen, doordat de rechterkant van de cabine opnieuw is ontworpen. En er is nu ook een telefoonhouder. Als optie zijn er ook USB oplaadpunten. Wie kiest voor het premium interieur krijgt onder meer een leren stuur en een donker gekleurd interieur.
De trekker heeft geen dashboard klokken meer. In de A-stijl is nu een display te vinden die dezelfde informatie weergeeft.

Interessant is ook de Start Boost. Die zorgt ervoor dat de trekker ook bij het wegrijden in de B of C groep een beetje extra vermogen krijgt. Daardoor kun je gemakkelijker wegrijden, ook als er een zware kieper achter de trekker hangt. De vier N-trekkers hebben zonder boost een motorvermogen van 99 tot 121 kW (135 tot 121 pk). De acht T-trekkers verdelen het vermogen tussen 114 en 173 kW (155 tot 235 pk).
De trekkers uit de T-serie zijn net als die uit de N-serie, te voorzien van Auto U-pilot. Het maakt werken op de kopakker gemakkelijker.

Daarnaast zijn de trekkers te voorzien van gps en sectiecontrole. Taakgegevens worden draadloos naar de servers gestuurd en opgehaald. Auto U-pilot is nieuw en combineert het kopakkermanagementsysteem met gps. Het zorgt ervoor dat de machines op tijd – op de gps-lijn – worden uitgeheven of stoppen met hun werk.
Valtra voegt met de vijfde generatie van de N en T-trekkers ook een nieuwe kleur toe: Rose Metallic.

Voorlopig zijn de trekkers nog niet in Nederland. Volgens importeur Mechan kan dat tot juli duren. De serieproductie in de Finse fabriek is echter wel gestart.