Trekkers
Cleanfix-koelventilator op de trekker werkt
Een Cleanfix-koelventilator kan niet alleen lucht aanzuigen om de motor te koelen, maar ook blazen en zo het koelpakket reinigen.
Het wijzigen van de draairichting van de ventilator is niet het juiste antwoord als je het koelpakket met de ventilator wilt schoon blazen. Dat vindt de Duitse ingenieur Karl Hägele. Zijn Cleanfix-koelventilator kan zuigen en blazen door de schoepenstand aan te passen. Behalve dat een motor volgens Hägele met zijn koelventilator minder vermogen verliest, verbruikt hij minder brandstof. Als meer koeling nodig is, wordt de hoek van de schoepen iets aangepast en neemt het koelvermogen toe.
Profi bouwde een Cleanfix-ventilator op een gebruikte Fendt 936 Vario (kosten circa 2.000 euro, exclusief de inbouwkosten) en op een nagelnieuwe New Holland T7.270 (kosten circa 1.600 euro) en liet de trekkers testen voor en na de aanpassing. Bij de nieuwe New Holland leidde de Cleanfix-ventilator niet tot meer vermogen of een lager brandstofverbruik. Ook in de situatie dat 20 procent van de radiator was afgedekt met een stuk karton (om vervuiling te simuleren) leidde de Cleanfix-koelventilator niet tot meer vermogen of een lager verbruik. Bij de gebruikte Fendt 936 Vario (4.725 uur) leidde de ombouw wel tot meer vermogen en een lager verbruik. Bij nominaal motortoerental was de winst bijna 4 kW bij een 4 g/kWh lager brandstofverbruik. Ook op maximumvermogen leverde de trekker 4,2 kW meer bij een 3 g/kWh lager verbruik.