Favoriet

Akkerbouw

Eerste indruk

Zet een vriendelijk gezicht op, poets de schoenen, kam de baard en begin niet over politieke onderwerpen. Wie een goede eerste indruk wil achterlaten, kan daar zelf veel aan doen. Je hebt immers maar één kans voor die eerste indruk. En ja, dat is bij machines ook het geval. Na een halfuur demonstreren hebben de meeste toeschouwers hun mening wel klaar, zo blijkt maar al te vaak. Die eerste indruk blijft hangen en gaat zijn eigen leven leiden. Immers, wie zijn mening eenmaal heeft gevormd, steekt die vaak niet meer onder stoelen of banken. Daardoor weten zelfs mensen die deze machine nog nooit hebben zien werken, toch al te vertellen wat je ervan kunt verwachten. Dat is vooral vervelend als je als machinefabrikant met een splinternieuwe en misschien zelfs revolutionaire techniek op de proppen komt. Door een slechte eerste indruk sta je meteen op achterstand. Kun je daar als machinefabrikant dan niets aan doen? Natuurlijk wel. Zet een vriendelijk gezicht op, kam de baard en poets de schoenen. Maar er is meer nodig, zo merkte ik toen ik de elektrische loofdoder van Cropzone aan het werk zag. Zorg er in elk geval voor dat het verhaal rondom de techniek en de machine duidelijk, helder en vooral eerlijk is. Vertel geen glad marketingsprookje. Dat zou alleen maar wrevel en argwaan wekken. Geef eerlijk antwoord op de vragen van toekomstige gebruikers. En breng de nieuwe machine niet te snel op de markt. Een snelle introductie is soms gewenst. Om het ontwikkelingsgeld snel terug te verdienen, bijvoorbeeld, of om de concurrentie voor te zijn. Toch, als de machine en bijbehorende techniek zo nieuw is dat de mensen er nog aan moeten wennen, mag er ook niets aan mankeren. Test de machine dan ook uit den treure. Zorg ervoor dat niet de werking, maar ook de constructie vlekkeloos is. Als dat lukt zou de eerste indruk zomaar eens een goede kunnen zijn.