Favoriet

Grondbewerking

Lemken stopt met Rumptstad 480-rister

Ploegenfabrikant Lemken heeft de productie van het Rumptstad 480-rister stopgezet. De animo voor het rister is gering. Volgens Hans Hoogland van Lemken ging het de afgelopen jaren nog maar om een handvol ploegen.

Ploegenfabrikant Lemken heeft de productie van het Rumptstad 480-rister stopgezet. De animo voor het rister is gering. Volgens Hans Hoogland van Lemken ging het de afgelopen jaren nog maar om een handvol ploegen.

Nadat Lemken in 2018 Steketee overnam, kreeg het bedrijf ook ploegenfabrikant Rumptstad in handen. Lemken besloot destijds de ploegenproductie van Rumptstad te staken omdat de Optimus-serie van Rumptstad de eigen Juwel-ploegen overlapte.

Wel kwam Lemken de Rumptstad-fans tegemoet. Het bedrijf besloot het vermaarde 480-rister voortaan zonder meerprijs op de Juwel-ploegen aan te bieden.

Volgens die fans zou het Rumptstad-rister op stugge kleigrond een iets geslotener ploegwerk leveren dan het W52-rister van Lemken zelf. Het Rumptstad-rister is wat langer, waardoor het krachtenveld iets anders is dan dat van een Lemken W52-rister. Om die reden werden de Rumptstad-risters ook op wat meer gebogen stelen geschroefd.

De animo voor de Rumptstad-risters bleek in de praktijk zeer gering, vertelt fabrieksagent Hans Hoogland van Lemken. Hij schat dat vijf tot tien procent van de Lemken Juwel-ploegen op de Nederlandse kleigronden geleverd werd met het Rumptstad-rister. “Dan heb je het over een handvol ploegen.” In het buitenland was er sowieso geen vraag naar het Rumptstad-rister.

Bovendien, zegt Hoogland, kunnen zelfs grootste ploegspecialisten amper verschil ontdekken tussen het ploegbeeld van het Rumptstad- en Lemken-rister.