Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Trekkers

New Holland en Pininfarina werken aan futuristische wijngaardtrekker

New Holland en het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina werken samen aan een zogeheten Straddle Tractor Concept. De machine is ontworpen met wijnbouwregio’s zoals Champagne en Medoc in het achterhoofd. Daar wordt wijn verbouwd op hellingen in rijen van minder dan anderhalve meter breed.

New Holland en het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina werken samen aan een zogeheten Straddle Tractor Concept. De machine is ontworpen met wijnbouwregio’s zoals Champagne en Medoc in het achterhoofd. Daar wordt wijn verbouwd op hellingen in rijen van minder dan anderhalve meter breed.

Uit de eerste beelden die New Holland gepubliceerd heeft is duidelijk te zien dat de Straddle Tractor, van voren bekeken, de vorm van een champagneglas heeft. Lang en breed van boven en taps toelopend naar de onderkant. De voorruit vormt één geheel met het portier. Dat betekent dat het geheel open slaat wanneer de chauffeur de cabine betreedt. Om de toegang tot de cabine zo comfortabel mogelijk te maken, draait de stoel met het openen van de cabine automatisch richting portier. In het ontwerp van het cabine-interieur komt de link met houten wijnvaten terug, met name in de vloer.  

Elektrische aandrijving

Over de technische gegevens laat New Holland niet veel los. Wel is te zien dat de trekker een variabele spoorbreedte heeft en ingezet kan worden voor verschillende toepassingen. In de cabine is rechts van het stuur een display met de machinegegevens te zien. Op een touchscreen rechts boven in het dak wordt de radio en het klimaat in de cabine geregeld. In lijn met de zogeheten Clean Energy Leader strategie is het ontwerp, zo meldt de fabrikant, klaar voor elektrische aandrijving. Wanneer de Straddle Tractor geproduceerd gaat worden, is niet bekend.

Champagneglas

In het ontwerp is vanaf de voorzijde te zien dat de ontwerpers goed hebben gekeken naar de vorm van een champagneglas.

Eén geheel

De voorruit vormt één geheel met het portier. Dat betekent dat het geheel open slaat wanneer de chauffeur de cabine betreedt.