Favoriet

Oogsttechniek

Krone V-knoper zonder touwresten

De Duitse machinefabrikant Krone biedt vanaf seizoen 2022 een dubbele knoper aan die geen touwrestjes meer achterlaat. Krone noemt de nieuwe variant de V-knoper.

De Duitse machinefabrikant Krone biedt vanaf seizoen 2022 een dubbele knoper aan die geen touwrestjes meer achterlaat. Krone noemt de nieuwe variant de V-knoper.

Volgens Krone combineert de V-knoper de betrouwbaarheid van de reeds bestaande dubbele knoper met het ontbreken van touwrestjes zoals de enkele knoper. De V-knoper wijkt af van bestaande knopers door de grotere opening in v-vorm onder de knoperbek. Ook is er een nieuwe commandoschijf die het geheel bedient. Het mes op de afschraaphendel is vervangen door een touwuittrekker. Het mes is verplaatst naar vlak voor de touwhouderschijf.

V-knopers

Vanaf herfst 2021 is Krone de nieuwe V-knoper in gaan bouwen op de grootpakpersen.

Knopen

Het grote verschil zit hem in de beginknoop van iedere baal. De naalden leggen het touw over de knoperbek die direct beginnen met draaien. Met behulp van de afschraaphendel worden de touwuiteinden uit de touwhouder getrokken en ontstaat een lusknoop – zoals bij een enkele knoper ook het geval is. De lusknoop kan vervolgens – dankzij de v-vorm – makkelijk uit de knoperbek worden getrokken bij het vormen van de baal. De touwafschraper trekt het touw dan langs het vaste mes en wordt afgesneden. Voorheen bleef er nog een stukje touw in de touwhouderschijf zitten dat op de baal of op de grond terecht kwam.
De sluitknoop verschilt nauwelijks van de dubbele knoper (Deering-systeem) zoals Krone die al langer gebruikt. Het enige verschil is dat het touw nu niet wordt doorgesneden door het mes op de afschraaphendel maar door de touwhouderschijf die langs een vast mes draait. De touwafschraper (zonder mes) vormt vervolgens de knoop.

Op details gewijzigd

De knoper is op details gewijzigd. Onder de knoperbek is nu een grote v-opening. De commandoschijf is gewijzigd en het mes op de touwafschraper is verplaatst naar vlak voor de touwhouderschijf.