Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Oogsttechniek

Nieuwe wagenrooier van Grimme

De Duitse fabrikant van machines voor de aardappel- en suikerbietenoogst, Grimme, heeft een nieuwe tweerijige aardappelrooier gepresenteerd. De Select 200 stuurt automatisch mee – ook op de weg – en blijft met dank aan een inschuifbare as binnen een transportbreedte van 3 meter.

De Duitse fabrikant van machines voor de aardappel- en suikerbietenoogst, Grimme, heeft een nieuwe tweerijige aardappelrooier gepresenteerd. De Select 200 stuurt automatisch mee – ook op de weg – en blijft met dank aan een inschuifbare as binnen een transportbreedte van 3 meter.

Het opvallendst aan de Select 200 is dat de machine automatisch stuurt, ook op de weg. Dat gaat geheel elektronisch met behulp van een gyroscoop op de rooier. Er zijn dus geen stuurstangen of iets dergelijks nodig. Bij een bocht berekent de techniek de doelhoek van de wielpositie en wordt de as gestuurd. Dat laatste gaat in drie inschakelbare modi. In de transportmodus werkt de besturing uiteraard het minst agressief. In het veld, als er voldoende ruimte is, kies je voor de agressiefste modus. Manueel bijsturen is overigens altijd mogelijk.

Net als zijn voorganger, de GT170, kan de Select 200 worden geleverd met verschillende reinigers. Zo is een enkele of dubbele Multisep-reiniger mogelijk, maar ook een combinatie van een Multisep en een axiaalreinigingsset (Rollersep). Ook een egelband, een leestafel en zelfs een blower die lucht door het product blaast en daarmee het laatste loof en onkruid verwijdert, behoren tot de mogelijkheden.

Optie is Vario Drive op de zeefbanden. Met deze combinatie van mechanische en hydraulische aandrijving kan de snelheid van de zeefbanden automatisch aan de omstandigheden worden aangepast. Bij een verstopping kunnen de zeefbanden zelfs achteruit draaien.

Brede afvoerband

Een andere optie is een afvoerband van 120 in plaats van 90 cm breed. Idee is dat door de bredere afvoerband het toerental omlaag kan, waarmee het risico op beschadigingen afneemt, zonder dat je aan capaciteit hoeft in te boeten. De afvoerband kan ook achteruit draaien. Dat in combinatie met een uitklapbaar zijbandje, maakt het mogelijk om bij een doorsteek aardappelen tussen twee naast liggende ruggen te deponeren. De trekker met kieper hoeft dan niet door het nog te rooien gewas heen te rijden. Om deze op voorraad gerooide aardappelen in een volgende gang op te rapen is dan wel een aangepaste invoer met halve diabolorollen en een middenschaar noodzakelijk.

De markt voor wagenrooiers in Nederland slinkt. Maar er is een aantal telers dat niet anders wil, geeft Grimme Nederland aan. De fabrikant verkoopt elk jaar nog twee tot drie van deze rooiers in Nederland. De grootste markt voor wagenrooiers is echter Frankrijk en Groot-Brittannië.