Favoriet

Trekkers

Claas geeft Xerion-trekkers nieuwe transmissie

Trekkerbouwer Claas presenteert de nieuwe Xerion. De trekkers (Xerion 4200, 4500 en 5000) krijgen een nieuwe ZF Accom 5.5 transmissie. Door een nieuwe pompaandrijfkast en een optionele nieuwe tandenpomp beschikken de trekker over een olieopbrengst van 422 liter per minuut.

Trekkerbouwer Claas presenteert de nieuwe Xerion. De trekkers (Xerion 4200, 4500 en 5000) krijgen een nieuwe ZF Accom 5.5 transmissie. Door een nieuwe pompaandrijfkast en een optionele nieuwe tandenpomp beschikken de trekker over een olieopbrengst van 422 liter per minuut.

Drie jaar geleden introduceerde Claas de Xerion met een Stage V zescilinder motor van Mercedes-Benz. Nu is het tijd voor technische vernieuwing. Dat er een ZF-transmissie gebruikt wordt, is niet verwonderlijk. Claas gebruikt namelijk al sinds 2003 de versnellingsbakken van die fabrikant.  Net als bij de vorige Xerion-modellen beschikt de nieuwe transmissie bij vooruitrijden over vier automatische groepenschakelingen. Bij vooruitrijden kan naar keuze een maximumsnelheid van 40 of 50 km/h worden behaald met toerentallen van respectievelijk 1246 of 1558 t/min. Bij het achteruitrijden kan met drie automatische snelheidsbereiken een maximumsnelheid van 30 km/h worden behaald. De aandrijvingen van de voor- en achteras zijn direct aan elkaar gekoppeld, waardoor een lengtedifferentieel overbodig is.

Met de overstap naar de nieuwe Eccom 5.5 transmissie, heeft het hydraulische systeem een hogere opbrengst van 422 liter per minuut. De vernieuwde Xerion heeft zes dubbelwerkende ventielen aan de achterzijde.

Met de standaard hydrauliek en de optionele load-sensing-werkhydrauliek kunnen twee regelventielen worden voorzien van maximaal 140 l/min. Voor opbouwwerktuigen zoals mesttanks en aanbouwwerktuigen aan de voorzijde is afzonderlijke werkhydrauliek leverbaar met een maximale opbrengst van 250 l/min bij 260 bar.

Voor landen waar dat nodig is, is een hydraulisch gescheiden remcircuit leverbaar. Dit systeem voldoet aan de eisen die vanaf 2025 gaan gelden met betrekking tot de regelgeving over remsystemen.