Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Opslaan

Algemeen

Claas frist Jaguar-veldhakselaars op

Claas geeft de Jaguar-veldhakselaars een update voor het nieuwe seizoen. Het gaat onder meer om een slimme variabele rijsnelheid, een nieuwe terminal en een sterkere motor.

Claas geeft de Jaguar-veldhakselaars een update voor het nieuwe seizoen. Het gaat onder meer om een slimme variabele rijsnelheid, een nieuwe terminal en een sterkere motor.

In 2021 introduceerde de fabrikant al een extra hydraulische aandrijving voor de tandenopraper van de pick-up. Daardoor wordt opraper onafhankelijk van de invoervijzel aangedreven en past het toerental van de opraper zich automatisch aan aan de rijsnelheid. Hierop voortbordurend kan de bek op de nieuwste modellen ook de snelheid van de hakselaar (vanaf 5 km/h) automatisch aanpassen. Dat leidt tot een gelijkmatiger invoer en rijsnelheid. Daarnaast raapt de pick-up het gras schoner op, aldus de fabrikant.

In de vernieuwde Jaguar kan ook de Cemis 1200-terminal geïnstalleerd worden. Dit is dezelfde terminal die Claas monteert in de Trion- en Lexion-maaidorsers. Die maakt onder meer automatisch sturen mogelijk. Daarnaast kunnen velddata automatisch wordengedeeld met het Telematics-systeem van Claas. Maar je kunt ze ook ouderwets op een usb-stick zetten.

Als laatste krijgt de Jaguar 840 een nieuwe zescilindermotor van Mercedes-Benz die een vermogen levert van 320 kW (435 pk). Dat is 20 kW (27 pk) meer dan voorheen.

Al deze noviteiten zijn leverbaar op de modellen van bouwjaar 2023.