Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Akkerbouw

Boerderij van de Toekomst test Cupwheels

De Boerderij van de Toekomst, een proefboerderij van Wageningen Universiteit in Lelystad, test vanaf begin december de Gallileo Cupwheel. Deze band die door zijn ontwerp enorm afplat, kan met zeer lage druk en groot contactoppervlak over het land rijden.

De Boerderij van de Toekomst, een proefboerderij van Wageningen Universiteit in Lelystad, test vanaf begin december de Gallileo Cupwheel. Deze band die door zijn ontwerp enorm afplat, kan met zeer lage druk en groot contactoppervlak over het land rijden.

Dat zorgt voor een veel tractie, geeft bedrijfsleider Joost Rijk aan, nadat met de trekker onder meer bietenland bovenover werd geploeg met een vijf schaar ploeg. De Galileo Cupwheel banden zijn door importeur Heuver en dealer Bevri, onder een 147 kW (200 pk) sterke Fendt 820 Vario gemonteerd. Voorop 600/65R28CW en achterop 710/70R38CW. “Het gaat niet verkeerd”, zegt Rijk op X, het voormalige Twitter. “De eerste ervaringen zijn hoopgevend.” De banden hebben een wang die naar binnen is gevouwen, waardoor er een soort harmonica werking ontstaat zodra er gewicht op rust. Dat, samen met een lage druk in de band, zorgt ervoor dat ze zover afplatten, dat het lijkt alsof de band een rups wordt. Heeft de band in zijn oorspronkelijke toestand een grootte van 1,94 meter, zodra er gewicht op rust, is dat beduidend minder. Doordat het contactoppervlak vergroot, komen er meer nokken aan de grond. Dat vergroot de trekkracht, zoals Rijk daadwerkelijk merkt: “Onzettend veel tractie”, zegt hij. Bij 0,5 bar mogen de banden bij 10 km/h volgens de tabel van bandenfabrikant Galileo iets meer dan 4.700 kg dragen. Bij 1 bar is dat 7.140 kg. De banden mogen overigens niet harder opgepompt worden dan 1,2 bar waarbij de last bij een rijsnelheid van 40 km/h, wegtransport dus, 5.800 kg is. Eerder onderzoek gaf echter aan dat de wrijving tijdens het transport op de weg flink toenam, waardoor ook het brandstofverbruik steeg. Dat lijkt ook logisch. Ook bij rupsen is dat het geval. De Galileo Cupwheel kan op een standaard velg R1-W gemonteerd worden. Om de montage te vergemakkelijken – de hiel van de Cupwheel is stugger dan een gangbare trekkerband – moet er aan de binnenkant een extra ring gemonteerd worden. De hiel glijdt er dan gemakkelijker overheen terwijl beschadiging van de hiel wordt voorkomen. Een set van vier banden kost ongeveer hetzelfde als een bandenset van een gerenomeerd merk, zegt ook een woordvoerder van Molcon Interwheels die de band in Belgie importeert.

Het Israëlische Galileo bedacht de band en verkocht een licentie aan bandenfabrikant Mitas, die in 2013 de eerste maat tijdens Agritechnica onder de naam Pneutrac liet zien. In mei 2016 wordt het moederbedrijf van Mitas, CSG Holding, overgenomen door Trelleborg. Het Zweedse concern, tegenwoordig onderdeel van het Japanse Yokahama, besluit om de experimentele Pneutrac voortaan onder het Trelleborg-label in de markt te zetten. In november 2022 wordt bekend dat Galileo ook een partnerschap is aangegaan met Ceat uit India. Het bandenmerk gaat de Galileo-uitvinding produceren voor verreikers. Ceat brengt twee nieuwe maten op de markt: 480/80R46 en 380/85R24. Nu levert Galileo zelf de grote maten voor een landbouwtrekker. Die banden worden gemaakt door Alliance, een andere Yokohama-dochter die eveneens gevestigd is in Israel.

De banden die onder de Fendt van PPO liggen zijn een testset, geeft Enno Schottert, business manager landbouw bij Heuver aan. De Cupwheel-importeur zal binnenkort een tweede testset op een trekker in Groningen monteren. Daarnaast verwacht Schottert volgend jaar nog vier andere sets te testen op tractie, slip en brandstofverbruik. Niet alleen in het veld, maar ook op de weg. Dan zal de druk in de banden ook omhoog gaan van 0,5 naar 1,5 bar. “Dan is een drukwisselsysteem wel noodzaak”, benadrukt Schottert.

Gerelateerde artikelen