In de zoektocht naar groene brandstoffen en een lagere CO2-uitstoot wordt alles elektrisch. Gas verdwijnt, diesel wordt afgezworen, kolen mogen niet meer worden verstookt. Veel akkerbouwers en loonwerkers hebben al zonnepanelen geïnstalleerd en leveren de energie, vaak met een goed contract, terug aan het net. De terugverdientijd is klein.
Maar hoe rendabel zou het zijn om die energie zelf te gebruiken? Bijvoorbeeld in elektrische trekkers of door de energie op te slaan in een accu en het zo later te gebruiken voor het koelen van de aardappelen. Vaak valt dat tegen, zo blijkt uit een artikel in dit nummer van LandbouwMechanisatie, zeker als je een goed teruglevercontract hebt. Dat geldt ook voor elektrische trekkers. Ze zijn zo duur dat de aanschaf vooralsnog alleen uit kan met een aanschafsubsidie of met de zekerheid dat het werk dat je ermee uitvoert de hoge aanschafkosten goed maakt. Akkerbouwers kunnen dat nog steeds niet. En zou dat wel zo zijn, dan zijn de beschikbare elektrische trekkers niet geschikt voor het werk op hun bedrijf. Ze zijn of erg zwaar of simpelweg niet sterk genoeg. Massey Ferguson-importeur Mechan wilde wel een 73 kW (100 pk) sterke landbouwtrekker elektrificeren, maar dat werd ze te prijzig, terwijl moederbedrijf Agco er ook al niet op zat te wachten. Zusterbedrijf Fendt bouwt namelijk zelf zo’n trekker. Dat is meteen de eerste elektrische trekker van dat vermogen en van een grote trekkerfabrikant die in serieproductie gaat, zoals eveneens in dit nummer valt te lezen. Elektrisch trekker rijden? Het zit er voorlopig voor de doorsnee akkerbouwer en agrarisch loonwerker dus niet in. Wil je in de tussentijd toch minder CO2 uitstoten, dan zit er niets anders op dan HVO100 te tanken. Maar ook dan valt het niet mee om de meerprijs terug te verdienen. Zelfs al is de literprijs maar tien procent hoger dan die van gangbare diesel.