Opslaan

Werktuigendragers

AllTrec heeft vierwielige werktuigendrager af

Machinefabrikant AllTrec uit het Brabantse Rijen heeft een nieuwe vierwielige elektrische werktuigendrager gebouwd. In februari kondigde AllTrec de komst van de 8015F aan en de eerste machine is inmiddels af. De 8015F is de eerste AllTrec-werktuigendrager die leverbaar is met een cabine. 

Machinefabrikant AllTrec uit het Brabantse Rijen heeft een nieuwe vierwielige elektrische werktuigendrager gebouwd. In februari kondigde AllTrec de komst van de 8015F aan en de eerste machine is inmiddels af. De 8015F is de eerste AllTrec-werktuigendrager die leverbaar is met een cabine.

In de werktuigendrager ligt een 80-volts lithiumijzerfosfaat-accu met een capaciteit van 35, 50 of 70 kWh. De oplader is geïntegreerd in de machine. Volgens de fabrikant duurt het opladen vier tot acht uur. Het accupakket levert stroom aan de wielmotoren. Standaard heeft het voertuig twee elektromotoren op de voorwielen. Deze motoren leveren een koppel van maximaal 2.500 Nm. Vierwielaandrijving is optioneel, waarbij de achterwielen door een eigen elektromotor worden aangedreven. De maximale snelheid is 25 km/h vooruit en 10 km/h achteruit.

De 8015F is voorzien van EPAS, Electric Powered Assisted Steering. Deze elektrische stuurbekrachtiging kan de fabrikant programmeren. Zo reageert het stuur bij lage snelheden heel direct en bij hoge snelheden veel minder. Daardoor is het voertuig bij hoge snelheid stabieler en reageert hij minder nerveus, aldus de fabrikant. Ook verbruikt elektrische stuurbekrachtiging minder stroom dan hydraulische stuurbekrachtiging. Bij hydraulische stuurbekrachtiging draait er voortdurend een hydrauliekpomp die stroom verbruikt en tevens een zoemend geluid maakt, benadrukt de fabrikant.

Cabine

De 8015F is tevens de eerste AllTrec-machine die verkrijgbaar is met een cabine. Vind je een cabine overbodig, dan is de 8015F ook leverbaar met een rolbeugel. De cabine is voorzien van airco en verwarming, een radio met bluetooth en USB-aansluiting, een achterraam die volledig open kan en twee deuren die je ook op een kier kunt zetten. Naast de bestuurdersstoel vind je in de rechterarmleuning een joystick met meerdere drukknoppen. Het stuurkolom is verstelbaar. Om het zicht in het donker te verbeteren zit er led-werkververlichting aan de voorkant. Het voertuig heeft rondom led-rijverlichting en flitsers.

Verder heeft de werktuigendrager een IoT-module. Deze module stuurt data van de machine door naar de fabrikant, zodat zij op afstand de prestaties van de machines kunnen volgen. In het geval van een storing kunnen zij op afstand hulp verlenen.

Elektrische aansluiting

De hef aan de voorkant kan 200 kg tillen. Aan de voorkant zitten drie dubbelwerkende ventielen. De hydrauliekpomp levert een oliestroom van 4 liter per minuut bij een druk van 180 bar. Ook vind je aan de voorkant een stekkeraansluiting voor elektrische werktuigen. Aan de achterkant kan ook zo’n aansluiting worden opgebouwd.

De AllTrec 8015F is 2,5 meter lang, 1,42 meter breed en 2,15 meter hoog. Kies je voor smalle voorbanden, dan is het voertuig nog tien centimeter smaller. De wielbasis is 1,56 meter. Het totaalgewicht is afhankelijk van het type accu. Het voertuig met 35 kWh accu weegt 1.385 kg, 1.520 kg met een 50 kWh accu en 1.630 kg met een accu met 70 kWh.

Verkocht

Ondanks dat de eerste 8015F nog maar net af is, zijn de werktuigendragers al wel verkocht. Aannemersbedrijf M.J. Smits uit Nederhemert, Braber Groenvoorziening uit Renesse, Blom Hoveniers uit Oudenbosch en Van De Bijl & Heierman uit Opheusden hebben een 8015F aangeschaft.