Favoriet

Transport

Veldhuizen maakt tandem-dieplader 210 kg lichter

Trailerbouwer Veldhuizen uit Groenekan heeft de tandem-dieplader onder handen genomen. De fabrikant heeft de constructie van het kopschot, de zijwanden en de dissel gewijzigd. Dankzij de wijzigingen zou de dieplader 210 kg lichter zijn geworden. 

Trailerbouwer Veldhuizen uit Groenekan heeft de tandem-dieplader onder handen genomen. De fabrikant heeft de constructie van het kopschot, de zijwanden en de dissel gewijzigd. Dankzij de wijzigingen zou de dieplader 210 kg lichter zijn geworden.

De aanhanger heeft aan de voorkant een afschuinde wand gekregen. Dit verlaagt het gewicht en oogt volgens de fabrikant beter. Verder zijn de zijwanden van 2 mm dik Domex-staal en zijn daarmee dunner geworden. Desondanks zijn ze volgens de fabrikant wel sterker. Ook het kopschot is voortaan van dit staalsoort. Verder zijn de spatborden van 2 mm dik, geribbelde, staalplaat.

Dissel

Ook de kokerbalken van de dissel zijn uitgevoerd in dunner maar sterker staal, verklaart de fabrikant. Ook zijn deze balken taps toelopend en zijn er uitsparingen aangebracht om meer gewicht te besparen. Ook de assen zijn opnieuw ontworpen. In plaats van volledige kokers zijn de assen voortaan voorzien van uitsparingen. Daarnaast zijn de remtrommels bij de nieuwste uitvoering lichter uitgevoerd. Volgens Veldhuizen scheelt het ongeveer 7 kilo per remtrommel.

Schuine zijwand

Het is niet de eerste keer dat Veldhuizen de constructie van de tandem-dieplader veranderd. In 1998 werd de achterzijde afgeschuind, zodat je eenvoudiger machines op de aanhanger kunt rijden. In 2010 werd de zijwand aan de achterkant afgeschuind. Dat oogt volgens de fabrikant beter.

Gerelateerde artikelen