Opslaan

Algemeen

De spanning stijgt

Afgelopen maand belde ik met vele tientallen fabrikanten, importeurs en dealers om te achterhalen of zij dit jaar nog nieuwe machines en producten op de markt gaan brengen. Het leverde een groot noviteitenoverzicht op dat u verderop in dit nummer kunt lezen. En het zal u niet meer verbazen, maar het aandeel nieuwe elektrische machines is in dit overzicht aanzienlijk.

Afgelopen maand belde ik met vele tientallen fabrikanten, importeurs en dealers om te achterhalen of zij dit jaar nog nieuwe machines en producten op de markt gaan brengen. Het leverde een groot noviteitenoverzicht op dat u verderop in dit nummer kunt lezen. En het zal u niet meer verbazen, maar het aandeel nieuwe elektrische machines…

De elektrificatie zet zich voort en dat is een goede ontwikkeling – al zien netbeheerders steeds meer beren op de weg. Zij waarschuwen dat het stroomnet overbelast dreigt te raken. Op steeds meer plekken is de vraag naar elektriciteit simpelweg groter dan het net aankan. Ook speelt het terugdringen van het gasgebruik een rol. Huishoudens en bedrijven hebben daardoor meer stroom nodig. Daarnaast leveren windmolens en zonnepanelen veel elektriciteit terug. Dat klinkt voordelig, maar het tweerichtingsverkeer zorgt voor een overbelasting van het net.

Nu is de vraag: moeten we ons zorgen maken? Kunt u straks aan het einde van de werkdag de accu’s van uw elektrische werktuigendrager of trekker nog wel zorgeloos opladen? Of moeten we het over een hele andere boeg gooien? Moeten we onze voertuigen bijvoorbeeld op gecomprimeerde lucht laten rijden? Over dit onderwerp leest u in dit nummer een interview met Klaas de Waardt van Solutionair. Als het aan hem ligt, rijdt uw bedrijfsbus of werktuigendrager in de toekomst op samengeperste lucht.

Nou ja, toekomst? De Waardt liet een Renault-bestelbus ombouwen en deze rijdt al op lucht. De techniek werkt dus naar behoren, alleen de wetgeving staat het nog niet toe om met een dergelijk voertuig de weg op te gaan. En dan is er nog een ander, klein probleempje: je tankt de lucht bij een vulstation. En daar is elektriciteit nodig om de lucht samen te persen. Kortom: de toenemende elektriciteitsbehoefte doet de spanning stijgen.