Machines de Schutter maakt Nibbi-éénasser elektrisch
Machines de Schutter uit Reet (B) heeft een elektrische versie van de Nibbi MAK 17 ontwikkeld. De prestaties van de elektrische MAK 17.GE zijn volgens de importeur vergelijkbaar met een 13,2 kW (18 pk) sterke éénasser met benzine- of dieselmotor.
Machines de Schutter uit Reet (B) heeft een elektrische versie van de Nibbi MAK 17 ontwikkeld. De prestaties van de elektrische MAK 17.GE zijn volgens de importeur vergelijkbaar met een 13,2 kW (18 pk) sterke éénasser met benzine- of dieselmotor.
De éénassers van Nibbi worden gebouwd door de Italiaanse Emak Group. Deze fabrikant voorziet de machines standaard van diesel- of benzinemotoren. Om de uitstoot te reduceren, heeft Machines de Schutter, de Nibbi-importeur van de Benelux, besloten om de MAK 17 in eigen huis te elektrificeren. Het eindresultaat is de MAK 17.GE waarbij de letters GE in de type-aanduiding verwijzen naar ‘green energy’.
De elektrische aandrijving maakt de éénasser wel duurder. De Nibbi MAK 17.GE kost zonder werktuigen 19.200 euro excl. btw. Ter vergelijking: een gangbare Nibbi MAK 17 met 13,2 kW (18 pk) sterke benzinemotor kost 7.950 euro excl. btw.
Tot 8,5 uur frezen
De éénasser heeft een 48 volts lithiumijzerfosfaat-accu. Deze accu levert stroom aan de elektromotor die via een differentieel de wielen aandrijft. De elektromotor levert een nominaal vermogen van 10 kW (13,6 pk) en een piekvermogen van 20 kW (27,2 pk). De werkduur op een acculading is sterk afhankelijk van de werkzaamheden die je met de éénasser verricht. Volgens Machines de Schutter heeft de accu voldoende capaciteit om met de machine 7 tot 8,5 onkruid te frezen of te kopeggen, 2 tot 3,5 uur te maaien met een klepelmaaier of 2 tot 3,5 uur te verticuteren. De accu kan je met een snellader weer opladen.
De rijaandrijving heeft vier snelheden vooruit: 1,08, 2,02, 3,61 en 7,91 km/h. In zijn achteruit rijdt de éénasser 2,82 km/h. De wielen zijn onafhankelijk van elkaar geremd. De aftakas is instelbaar in twee toerentallen; 540 of 940 toeren per minuut.
Machinegegevens
De stuurboom is zijdelings en in hoogte verstelbaar. Zodra je de hendels op de stuurboom loslaat, schakelen alle aandrijvingen vanuit veiligheidsoverwegingen automatisch uit. Bij het achteruit rijden, schakelt de aftakasaandrijving ook uit. Op het display bij de stuurboom kun je alle accu- en machinegegevens aflezen. Deze data is ook inzichtelijk via een applicatie op de telefoon of tablet.