Opslaan

Trekkers

Fendt introduceert elektrische e107 Vario op breder spoor

Na de smalspoorversie gaat nu ook een bredere variant van de Fendt e107 Vario in de verkoop. De elektrische trekker is deze week geïntroduceerd tijdens een persbijeenkomst in het Noorse Oslo. De e107 Vario heeft een vermogen van gemiddeld 55 kW (75 pk).

Na de smalspoorversie gaat nu ook een bredere variant van de Fendt e107 Vario in de verkoop. De elektrische trekker is deze week geïntroduceerd tijdens een persbijeenkomst in het Noorse Oslo. De e107 Vario heeft een vermogen van gemiddeld 55 kW (75 pk).

De Duitse fabrikant heeft voor de elektrische trekker de 200 Vario-serie als basis gebruikt. Hierbij maakte de dieselmotor plaats voor een 100 kWh lithium-ion accu en een 55 kW sterke elektromotor. Deze elektromotor drijft de gangbare Vario-transmissie aan. Volgens de fabrikant kun je op een acculading vier tot zeven uur met de trekker aan de slag.

Het vermogen van de trekker is afhankelijk van rijmodus die je kiest. Er zijn drie modi; eco, dynamic of dynamic+. In de eco-modus is het vermogen zo’n 50 kW (68 pk). In de dynamic-modus is dat maximaal 55 kW (75 pk). Bij het inschakelen van dynamic+ wordt er kortstondig een piekvermogen van maximaal 66 kW (90 pk) geleverd. Het maximumkoppel is 347 Nm.

Opladen

Links voor de cabine, waar oorspronkelijk de dieseltank zat, vind je een stekkeraansluiting om de accu op te laden. Met een type 2-stekker kun je de accu opladen via wisselstroom (tot 22 kW). Ook kan de trekker met een mobiele lader (22 kW) worden opgeladen. Het duurt dan ongeveer vijf uur voordat de accu weer vol is. Verder is het mogelijk om de trekker via gelijkstroom te laden. Het laadvermogen kan oplopen tot 80 kW, waarmee de accu volgens Fendt in ongeveer 45 minuten van 20 tot 80 procent kan worden opgeladen.

De trekker heeft op standaardbanden een buitenbreedte van 2,16 meter en een hoogte van 2,64 meter. De wielbasis is 2,37 meter. De Fendt e107 Vario kan optioneel worden uitgerust met een Fendt Cargo 3X65-voorlader. De trekker weegt met voorlader ongeveer 4.500 kg.

Bestellen

Fendt introduceerde eerder al de smalspoorversie van de e107 Vario. Deze trekker is inmiddels te koop. Ook de brede versie is binnenkort te bestellen. Nederland behoort namelijk samen met Duitsland en Noorwegen tot de pilotmarkt van de elektrische trekkerserie.

De trekkers worden vanaf het tweede kwartaal van 2025 geproduceerd in de trekkerfabriek in het Duitse Marktoberdorf. De exacte aanschafprijs is nog onbekend. Wel laat de fabrikant doorschemeren dat de trekker 60 tot 80 procent duurder is dan een 207 Vario met dieselmotor. Vanaf eind 2025 is de trekker ook leverbaar in Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Zweden, Italië en Spanje.

Wil je meer weten over de nieuwe elektrische trekker van Fendt? In het oktober-nummer van vakblad Tuin en Park Techniek verschijnt een uitgebreid verslag over de Fendt e107 Vario.

Voorlader

De Fendt e107 Vario kan worden uitgerust met een Fendt Cargo 3X65-voorlader.