Favoriet

Transport

Rolland Rollvan met Europese homologatie

De één- en twee-assige Rollvan veetrailers van Rolland zijn voorzien van een pneumatisch remsysteem en zijn mede daardoor verkrijgbaar in Nederland. Door onder meer het remsysteem hebben de wagens een Europees Certificaat van Overeenstemming (COC).

De één- en twee-assige Rollvan veetrailers van Rolland zijn voorzien van een pneumatisch remsysteem en zijn mede daardoor verkrijgbaar in Nederland. Door onder meer het remsysteem hebben de wagens een Europees Certificaat van Overeenstemming (COC).

De machines van Rolland worden gebouwd in de Franse plaats Tréflévénez en worden voor Nederland en België geïmporteerd door Marijsse in Balegem. De Fransen lopen met de Europese homologatie vooruit op de wetgeving in hun thuisland. Frankrijk stelt namelijk pas vanaf 2025 een COC homologatie verplicht.

Pneumatisch en hydraulisch

Om te voldoen aan de regelgeving en om het gehele assortiment veetrailers in Europese configuratie te kunnen keuren, wordt het remsysteem pneumatisch en is er een handmatige remhulp toegevoegd. Dat gebeurt met een lastafhankelijk remventiel die drie standen heeft: Open (vollast), halfopen (50% last) en gesloten (onbeladen). De gebruiker stelt het ventiel af voordat er gereden wordt. Dat gebeurt aan de voorkant van de veewagen. Het proportioneel remmen zou het comfort en de efficiëntie verbeteren. Rolland werkt op dit moment nog aan een hydraulische dubbele remleiding.

Het Rollvan-programma bestaat uit vijf modellen met een laadvermogen oplopend van 8,2 tot 12,7 ton. De maximale rijsnelheid waarmee gereden kan worden is 30 km/h

Gerelateerde artikelen