Opslaan

Mesttechniek

Gedwongen stuursysteem op Fliegl wagens en mesttanks

De Duitse machinebouwer Fliegl introduceert een gedwongen stuursysteem voor getrokken wagens en mesttanks. SteerX, zoals het systeem heet, werkt los van de trekker. Dat betekent dat een stuurcilinder langs de dissel niet nodig is.

De Duitse machinebouwer Fliegl introduceert een gedwongen stuursysteem voor getrokken wagens en mesttanks. SteerX, zoals het systeem heet, werkt los van de trekker. Dat betekent dat een stuurcilinder langs de dissel niet nodig is.

Fliegl rust de wagens uit met een gyroscoop om de rijrichting te bepalen. De vaste as krijgt wielsensoren. Wanneer de rijsnelheid sneller is 25 km/h dan wordt de wieluitslag beperkt. Bij snelheden boven de 40 km/u wordt het stuursysteem geblokkeerd.

De gestuurde as, of –assen, wordt aangestuurd via het loadsensingsysteem van de trekker. De bediening van de wagens gebeurd via isobus. De Fliegl-importeur voor de Benelux is Ludo Pauwels in het Belgische Lokeren.