Opslaan

Trekkers

Gouden Agritechnica medaille voor Müller en Aebi voor hydraulisch differentieel

Müller Landmaschinen en Aebi ontvangen tijdens Agritechnica een gouden medaille voor Line Traction. Een nieuw aandrijfconcept voor de Terratrac hellingtrekker van Aebi & Co AG Maschinenfabrik. Het moet voor meer tractie en veiligheid zorgen op steile hellingen en wegen met veel bochten.

Müller Landmaschinen en Aebi ontvangen tijdens Agritechnica een gouden medaille voor Line Traction. Een nieuw aandrijfconcept voor de Terratrac hellingtrekker van Aebi & Co AG Maschinenfabrik. Het moet voor meer tractie en veiligheid zorgen op steile hellingen en wegen met veel bochten.

Bij voertuigen met vierwielaandrijving moeten snelheidsverschillen tussen de assen of tussen de wielen op een enkele as worden gecompenseerd. Normaliter zorgen vooral differentiëlen daarvoor. Zodra slip optreedt, worden de wielen afgeremd of volledig gesynchroniseerd. Maar zo’n sperdifferentieel maakt het sturen lastig. Zeker op hellingen. En dat vergt dan ook veel van de bestuurder.

Line Traction dat Müller en Aebi bedachten, vervangt die gangbare langs- en dwarsdifferentiëlen door een hydrostatisch geregeld systeem in de planetaire eindaandrijvingen. De aandrijfassen van alle vier de wielen draaien dus altijd met dezelfde snelheid. Pas in de planetaire eindaandrijvingen wordt de uiteindelijke wielsnelheid aangepast. Daar wordt het vermogen van het zonnewiel via de planeetdrager naar de wielnaaf overgebracht. In tegenstelling tot conventionele eindaandrijvingen is het ringwiel in de Line Traction-aandrijving niet vast verbonden met de asbehuizing, maar hydrostatisch ondersteund door een uitwendige nokplaat en radiale zuigers.

Wanneer de Aebi Terratrac een bocht maakt, openen de proportionele kleppen in de hydrostatische circuits, één per wiel. Hierdoor kunnen de ringwielen gecontroleerd in tegengestelde richting draaien. Dit vermindert de snelheid van de planeetdrager en dus ook van de wielen. Het buitenste wiel in de bocht fungeert daarbij altijd als ‘meester’: het hydrostatische systeem zet het ringwiel vast. Bij de andere wielen, de ‘slaven’, die een kortere afstand afleggen, worden de proportionele kleppen geopend totdat hun snelheid overeenkomt met de benodigde nominale snelheid. Die is afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid.

Volgens de ontwikkelaars moet dit drie voordelen opleveren: de wielen draaien altijd met het juiste toerental, de zode raakt minder beschadigd en de machine blijft stabieler bij het keren en draaien op hellingen.