Log hier in om het maximale uit uw abonnement te halen.X
Favoriet

Blog

Agritechnica anno 2013: apps

Voorheen was de Agritechnica de landbouwbeurs om nieuwe steeds groter wordende zelfrijdende oogstmachines te presenteren. Waar andere jaren de nieuwste dikke tractoren de grote publiekstrekkers van de beurs waren, was op de Agritechnica 2013 de app niet meer te vermijden.

20131117_gertjan_zegwaardVoorheen was de Agritechnica de landbouwbeurs om nieuwe, steeds groter wordende, zelfrijdende oogstmachines te presenteren. Waar andere jaren de nieuwste dikke tractoren de grote publiekstrekkers van de beurs waren, was op de Agritechnica 2013 de app niet meer te weg te denken.

De nog steeds in de landbouwsector aanwezige criticasters ‘Met een telefoon hoef je alleen maar te bellen!’ zullen vooraf aan de beurs al flink de balen hebben gehad. Elk gerenommeerd agrarisch technisch vakblad schreef niet alleen over de nieuwe Fendt. Nee, journalisten schreven complete pagina’s over de apps die tijdens de beurs gepresenteerd zouden worden.

Het was daadwerkelijk zo. De eerste hal die wij aandeden was nummer 27. Binnenkomend op de Lely-stand, waren aan de zijkant twaalf smartphones geplaatst waar iedereen de nieuwe apps van Lely kon testen. Constant waren er meer dan drie medewerkers aanwezig om de bezoeker van tekst en uitleg te voorzien.

Na Lely kwamen we bij MX, de fabrikant van voorladers. Op elk plateau was een afbeelding van de MX power app te zien. Bandenfabrikant Trelleborg had, zoals beloofd, een 3D cinema geplaatst waar de apps te zien waren. Al het aanwezige personeel was voorzien van een smartphone met daarop de nieuwste apps. En al die personeelsleden waren ook nog eens zeer wel willend om het één en ander toe te lichten. Grimme pakte niet alleen uit met de nieuwste oogstmachines. Nee, op een prominente plaats, namelijk midden in de stand, waren verschillende plateaus waarop je de Grimme tools app kon uitproberen.

Hal 17 was het walhalla voor de smartphone-bezitter. Eén hal vol met fabrikanten die hun app of hun toekomstige app wilden promoten. Neem de stand van Reichhardt, meerdere tablets, smartphones en tv’s om de laatste Scook-app te promoten. Muller pakte groot uit voor de Farmpilot app.

Zelf heb ik de Agritechnica maar één dag bezocht. Tekort om alles te zien, zo ben ik er van overtuigd dat ik de meeste apps nog niet eens gezien heb.

Ik moet toegeven, de stand van Trelleborg was niet zo groot als die van John Deere. Claas plaatste zijn tablets in een luwe zone en je moest weten welke fabrikanten een app promootte anders kon je er zo maar aan voorbij lopen. Maar toch, terugkomend op de criticasters: ‘Ik kan uw verzekeren, de Agritechnica anno 2013 was nog maar een voorproefje wat komen gaat.’

20131113_blog_agroapps

Gerelateerde artikelen