Kirovets wil plaats verwerven op Duitse markt

Het Russische Kirovets brengt in 2017 de K-744 R4 Premium op de Duitse markt. Bijna 430 pk voor 180.000 euro. Het vakblad Profi ging alvast eens proefrijden met deze kniktrekker.

De Premium heeft geen Russische TMZ V8-motor zoals het basismodel dat in het thuisland wordt verkocht. In plaats daarvan heeft de K-744 R4 Premium een zescilinder Mercedes-Benz-motor gekregen met een vermogen van 315 kW (428 pk). Vanaf volgend jaar levert de fabrikant de K-744 R4 Premium bovendien met westerse SCR-uitlaatgastechniek, zodat de trekker ook in West-Europa verkocht mag worden. Op basis van de gunstige prijs-kwaliteit­verhouding, denkt importeur DTU er op jaarbasis 100 stuks in Duitsland te verkopen.

Wie met de Kirovets de grond wil bewerken, heeft aan de K-744 R4 een dijk van een trekker. Hij weegt 17,5 ton, waarvan 60 procent rust op de vooras. Standaard staat de trekker op vier even grote­ banden: 800/65R32. De motor met een inhoud van 10,7 liter is taai en levert zijn maximumkoppel van bijna 2.000 Nm bij 1.200 motortoeren. Om het zogeheten powerhoppen te voorkomen, is de vooras geveerd met grote bladveren.

Qua schakelgemak moet de verwende westerse trekkerchauffeur een stapje terug doen. De Kirovets heeft vier groepen en binnen de groep zijn er vooruit vier powershifttrappen, zodat het totaal op 16 vooruitversnellingen komt. Achteruit zijn er acht. Schakelen tussen de groepen én tussen voor- en achteruit moet vanuit stilstand. Op de weg gaat de Kirovet maximaal 30 km/h.

Geluidsniveau

Ten opzichte van het vorige model hebben de ingenieurs het comfort van de Kirovets naar een hoger plan getild. Niettemin blijven er op het vlak van ergonomie en geluidsniveau punten voor verbetering, merken de redacteuren van Profi op. Zo stoten grotere chauffeurs makkelijk hun hoofd in de lage cabine.

Kirovet

Deel dit bericht via:
Facebook Twitter LinkedIn Email

Reacties zijn gesloten.